fredag den 1. august 2014

Burger og lækre sprøde fritter.

Foto: Sara B. Clausen.
Forleden fejrede vi 15 års fødselsdag fest for  min ældste søn, det var en skøn dag med masser af solskin og mange badeture, vi har nemlig været et lækkert sommerhus (jeg ville gerne have blogget lidt undervejs, men opgav, da min mobil blogger version bare ikke ville samarbejde).
Aftensmaden var hjemmelavede burgere med grillede bøffer og sprøde fritter lavet i ovnen og serveret på terassen med den skønneste vandudsigt, var det absolut ikke dårligt.
Udvalg og tilbehør kan selvfølgelig sagtens udbygges, vi havde bare ikke det helt store udvalg da vi var i sommerhus.
Vi var 8 personer, men da det nok passe de fleste bedre, har jeg lavet opskriften her til 4 personer :-)

Foto: Sara B. Clausen.


Ingredienser 4 personer:

800 g. kalvekød
2 spsk. Oregano
1 spsk. all round krydderi
Salt og peber
2 spsk. sweet baby rays BBQ sauce

1 kg. nye kartofler, vaskede
4 spsk. solsikkeolie
Salt

4 burgerboller
salat, strimlet
1 løg, skåret i ringe
Agurk i skiver
Tomat i skiver

Tilbehør iøvrigt:

Ketchup, sennep, Sweet Baby Rays BBQ, Thousand Iland dressing.



Ælt kødet sammen med de øvrige ingredienser. Form 4 bøffer af ca. 200 gram hver. Vend dem i olie og giv dem evt. ekstra krydderi (salt , peber, All round).

Skær kartoflerne i tykke skiver og bagefter stænger. Lad dem stå i koldt vand nogle timer.Hæld vandet fra, tør kartoflerne med et rent klæde. Kom dem i en stor pose sammen med olie og salt. Fold åbningen af posen sammen og ryst dem godt.Fordel kartoflerne i et lag på bagepapir fordelt på 1-2 plader.
Bag i ca. 45 min.ved 200 grader, varmluft.

Grill bøfferne på en varm grill ca. 3-4 min. på hver side. Varm bollerne og server det med tilbehøret ved bordet, så alle kan "bygge" deres egen burger. 

Find mig også på FACEBOOK.

Vi fik selvfølgelig også en sommerhuslagkage lavet uden mit vanlige arsenal af køkkenredskaber m.m.

Foto: Sara B. Clausen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar