søndag den 22. juni 2014

Vild rissalat med forårsløg, peberfrugt, asparges m.m.

Foto: Sara B. Clausen.
En sommerlig og lækker salat som gør sig godt, uanset om det er som tilbehør til sommerens fisk eller kød - eller om du måske vælger at lave den til en måltidssalat, ved at fordele varmrøget laks i den eller måske kylling eller hvad du nu kan lide. Gør man det et godt bud på en lækker og "sommerlet" aftensmad.Suppler evt. med lidt fetaost.
Inspirationen kom af at læse det nye nummer af MAD- men det blev nu til min egen version med de ting jeg havde lyst til.

Ingredienser 4 pers:

Salat:
3 dl. Vilde ris blanding
4½- 5  dl. vand, saltet
1 bundt asparges
½ rød peberfrugt
1 gul peberfrugt
1 bundt forårsløg
1 finthakket rødløg
1 agurk
4 spsk. sesamfrø, ristes lidt på panden
evt. fetaost

Dressing:

Saften fra en citron
5 spsk. sesamolie
1 spsk risvineddike
1 lille bundt bredbladet persille, hakket
4 stængler frisk mynte , hakket
2 tsk. honning
1 spsk. ketjap manis
Salt og peber


Kog risene i saltet vand i ca. 20 min. lad trække 10 min. i gryden under låg. Hæld resterende væske fra gennem en si og skyl risene til de er kolde og dræn dem godt af. Knæk den "seje del" af aspargesstænglerne. Kog  lidt vand op i gryden , salt det og kog de grønne asparges i 2-3 min alt efter hvor tykke de er. Hæl vandet fra og koldt vand over.
Skær peberfrugter og forårsløg i tynde skiver, hak rødløget og vend det hele med de afkølede ris. Halver og fjern kernerne fra agurken og skræl den i tynde strimler med en tyndtskræller. top med de letkogte aparges.
Pisk alle ingredienser til dressingen sammen og hæld den over måske skal du lige knap bruge det hele. Inden servering drysses de ristede sesamkerner over og evt. lidt feta.
Vil du lave den som en måltidssalat så kom f. eks. lækre stykker af varmrøget laks i .

Find mig også på: FACEBOOK

Foto: Sara B. Clausen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar