mandag den 2. juni 2014

Marmelade á la peach melba (Nektatrin,hindbær og pære).

Foto: Sara B. Clausen.
Den første marmelade jeg lavede med fersken og æble, var så populær at jeg allerede må i gang med en ny kreation :-)
Denne gang er det nektarin, hindbær og pære og lidt citron og vanilje. Jeg kalder den al la peach melba, fordi det er den klassiske kombination med "fersken" og hindbær. Her er der så godt nok brugt nektariner og et par pærer også. Det smager bare skønt.


Foto: Sara B. Clausen.


Ingredienser 4 glas:

700 g. nektarin u skræl og kerner
1 bakke ca. 120 g. hindbær
2 pærer
(ialt ca. 1100 g)
600 g. syltesukker
Skallen af ½ citron, øko.
Saften af en citron
1 tsk. Vaniljekorn (urtekram)



Foto: Sara B. Clausen.

Bring en gryde vand i kog. Skær et kryds i nektarinerne og kom dem ca. 1-1½ min i kogende vand, hæld vandet fra og kom koldt over. Flå dem. Skær kødet af nektarinerne. Skyl hindbær, skræl pærene og fjern kernehuset.
Kom det i en gryde med de øvrige ingredienser. Bring langsomt i kog og lad smre 15-20 min. Brug en stavblender til at purere med. Hæld på helt rene, skoldede glas og sæt låg på. Jeg bruger ikke atamon til at skylle glassene (eller spiritus) men er meget omhyggelig med hygiejnen, vasker, skolder og bruger rent viskestykke osv. så har det aldrig været et problem i.f.t. holdbarheden synes jeg. Meeeen vi spiser det nu også i et raske tempo herhjemme :-)

Find mig også på: Facebook

Foto: Sara B. Clausen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar