søndag den 15. juni 2014

Maltstykker med hvid hvede.

Foto: Sara B. Clausen.
Så er der blevet bagt lidt små brød til madpakker og morgenmad. Jeg har endelig fået købt mig noget maltsirup igen som jeg rigtig godt kan lide smagen af i brød og så giver det også en flot farve. Disse brød er rigtig fine og samtidig er de lavet med såkaldt "hvid hvede som har kvaliteterne fra hvedemel- altså gode bageegenskaber og lyst og samtidig bevaret kornets fibre, vitaminer og mineraler.

Ingredienser til ca. 24 stk:

5 dl. kærnemælk
3 dl. vand, fingerlunt
50 g. gær
2 spsk. maltsirup
15 g salt
3 spsk. koldpresset rapsolie
150 g. havregryn
1000 g. Hvid hvede

Desuden:
Vand og durummel til pensling og drys.

Rør gæren ud i lidt af vandet og tilsæt resten sammen med kærnemælken. Rør 2 spsk. maltsirup, olie og havregryn i. Tilsæt derefter salt og Hvid hvede og ælt dejen godt sammen.
Lad hæve lunt og tildækket i 1 time. Form små boller. Træk i hver side så de bliver lidt aflange og giv dem et tryk med fingrene på midten. Brug bagespartlen til at give dem et tryk ned gennem midten så de får en fordybning(se billedet).
Lad efterhæve i 40 min. tildækket og lunt. Pensles med vand og drysses med lidt durummel. Bages ved 200 grader i ca. 15 min til gyldne og sprøde. Lad køle på en rist.

Foto: Sara B. Clausen.


Find mig også på: FACEBOOK.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar