lørdag den 24. maj 2014

Grahamsboller med skyr og solsikkekerner.

Foto: Sara B. Clausen.
I morges var jeg tidligt oppe og nåede næsten både at lave boller og marmelade inden kæresten stod op, det er nu ret hyggeligt med sådan en morgenstund, en stille kop kaffe, synet af haven der ser fin ud, nu hvor blomster springer ud, græsset står grønt og fuglene synger så dejligt. Her får du opskriften på bollerne som smagte skønt med fersken og æblemarmeladen på.


Foto: Sara B. Clausen.

Ingredienser 20 stk.:

30 g. gær
2 dl. skyr
4 dl. lunken vand
1 spsk. honning
2 tsk groft salt
2½ dl. grahamsmel
1½ dl  solsikkerkerner
ca. 4 dl. hvedemel (brug hvedemel til dejen er tilpas- målte ikke selv præcis af)

Rør skyr og vand sammen med et piskeris. smuldr gæren i en skål og kom lidt af skyrblandingen i, rør gæren ud. Tilsæt resten af skyrblandingen, honning og salt. Rør grahamsmel og solsikkekerner i og til sidst hvedemel til passende konsistens. Ælt dejen godt igennem. Lad hæve en time.
Form boller og sæt på plader med bagepapir. Lad efterhæve ca. 40 min. 
Pensles med sammenpisket æg (jeg have en æggehvide stående på køl så brugte bare den). Drys med solsikkekerner. Bages ca. 15-18 min. ved 200 garder. Køles på bagerist.

Find mig også på FACEBOOK

Foto: Sara B. Clausen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar