fredag den 23. maj 2014

Bøf Wellington med nye kartofler, haricots verts og rødvinssauce.

Foto: Sara B. Clausen.
Uhmmmm- det her er bare lækker mad og ikke specielt svært at lave. Kødet smelter på tungen! Tror det vil begejstre de fleste (kødspisende) mænd og kvinder. Opskriften på Bøf wellington er "tyvstjålet"fra Gordon Ramsay og han forklarer det selv så fint på Youtube på dette link.
Jeg lavede nye kartofler med persilledrys, rødvinssauce og sprøde haricots verts som tilbehør. MUMS!


Foto: Sara B. Clausen.

Ingredienser 2 pers.

Bøf Wellington:
1 stykke oksefilet el. mørbrad på 500 gram
400 g. champignon el. andre svampe
1 pakke paramaskinke
2 spsk. Colemans sennep
Frisk butterdej i rulle
Flagesalt
Peber
1 æggeblomme

Rødvinssauce:
1½ dl. kalvefold
2 spsk. smør
1 dl. rødvin
½ dl. vand
3 små banan skalotteløg, finthakket
3 skiver bacon i strimler
2 tsk. timian
Salt og peber
1½ tsk. maizena udrørt i lidt vand

Tilbehør:
1 pakke friske haricots verts (koges 4 min i saltet vand)
persille
nye kartofler
Foto: Sara B. Clausen.

2 stykker husholdnings film lægges side om side med et lille overlap. Ovenpå placeres parmaskinken så der dannes en bund. Champignon el. andre svampe blendes til en fin masse, Denne svampefars svitses på en varm pande uden fedststof, så alt vandet fordamper, krydres med salt og peber. Svampemassen placeres i et lidt tykt lag ovenpå parmaskinken. Oksekødet krydres med salt og peber og steges på en hed pande på alle sider, bare nogle få min. så kødet lukkes på alle sider. Kødet pensles med sennep og placeres ovenpå parmaskinke og svampefars. Rul husholdnings filmen stramt omkring og lad kødet stå mindst 15 minutter i køleskabet.


Foto: Sara B. Clausen.

Butterdejen rulles ud og kødet placeres ovenpå. Butterdejen pensles med æg og lukkes sammen om kødet. Overfladen pensles med æggeblomme og ridses med en skarp kniv (ikke for dybt!), drys gerne med lidt flagesalt. Kødet steges 25 -30 min ved 200 grader. Lad hvile 15 min. Skæres i tykke skiver.


Foto: Sara B. Clausen.


De nye kartofler koges i saltet vand og drysses med persille inden servering.

Saucen laves ved at smelte smør i en gryde og svitse skalotteløg og bacon i nogle min. Herefter tilsættes rødvinen og koger lidt ind og dernæst kalvefond og vand samt timian, salt og peber. Lad det simre ca. 20 min. ved middel varme . Sigt saucen gennem en sigte og kom tilbage i gryden lad reducere til 2/3 dele og jævn herefter med maizena.

Kog haricots verts i ca. 4 min i saltet vand. 



Foto: Sara B. Clausen.
Find mig også lige her på: Facebook.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar