onsdag den 23. april 2014

Libanesiske kebbe med salat og yoghurtdressing.

Foto: Sara B. Clausen.
En dejlig opskrift som kan laves med enten hakket oksekød eller lammekød alt efter smag. Jeg tilberedte dem i min nye Actifry i "snacking tilbehøret" et net hvor man kan placere fx. små kødboller, kyllingenuggets eller forårsruller og i princippet tilberede uden fedtstof . Jeg synes nu at min første portion hang lidt i og valgte derfor at gnide en lille smule olie på netkurven (bare ca. 1 tsk. fordelt med lidt køkkenrulle).
Har man ikke en Actifry, kan man alternativt gnide kødbollerne med lidt olie på hænderne og stege dem på bagepapir i ovnen i ca. 20 min.

Ingredienser 4 pers.

115 g. bulgur
400 g. hakket kød gerne en blanding af lam og oksefars.
1 spsk. solsikkeolie
1 finthakket løg
1 æg
2 spsk. finthakket pinjekerner (jeg havde ikke hakket dem nok, men synes det er bedst at gøre)
2 spk. friskhakket mynte
2 tsk. 5- krydderi
Salt og Peber
50 g. hvedemel

Yoghurtdressing:
2 dl græsk yoghurt 4 %
1 fed hvidløg. knust
1 spk. haket frisk mynte
1 spsk. hakket frisk persille
1 spsk. citronsaft
Salt og peber
evt. 1 tsk. sukker

Salat:
1 pakke rucola, renset og skyller
1 rødløg i skiver
4 modne tomater i både
½ agurk i halve skiver (u. kerner)
1 pakke fetaost i krydderolie


Foto: Sara B. Clausen.

Skyl bulgur og kom dem i en gryde, dæk med vand og kog dem i 15 min, dræn vandet fra og sæt dem til side.
Sauter løget ca. 2-3 min i olien indtil de er gyldne,tilsæt pinjekerner og rist med et lille minuts tid. Tilsæt herefter 5 krydderi, salt og peber. Vend løg og krydderiblanding med kødet samt hvedemel og æg og pisk det omhyggeligt sammen med kødkroge på elmixer.
Form små ovale kødboller af farsen på ca. 6 cm. Læg dem med lidt mellemrum i mellem i snackingtilbehøret til Actifry og tilbered dem (nok af to gange) 18 min. Alternativt i ovnen ved 200 grader i 20 min.

Rør alle ingredienser til yoghurtdressingen sammen og lad den gerne trække lidt i køleskabet indtil servering.

Vend salaten sammen og server til de varme kebbe sammen med dressingen.

Find mig også på Facebook lige her: https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345
Foto: Sara B. Clausen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar