mandag den 3. februar 2014

Kage med grapecreme og brombær-/Blåbær.

Foto: Sara B. Clausen.
Så er vi ved at komme på plads i vores nye hjem- det har været en drøj omgang og det er ikke meget jeg har fået blogget- men nu vender jeg vist stille og roligt tilbage igen og jeg lægger ud med denne lækre kage som vi fik i går da vi havde besøg .
Grape kan godt erstattes af andre citrusfrugter, men det smager skønt med grapefrugten og cremen er stadig sød. blot med et frisk twist.
Opskriften stammer fra Karolines køkken, men jeg har tilpasset en del steder og skriver opskriften her som jeg gjorde. Jeg kombinerede blåbær og brombær, da det er svært og dyrt at få gode bær for tiden.

Foto: Sara B. Clausen.

Dej:
150 g. hvedemel
45 g. havregryn
3 spsk. sukker
115 g. koldt smør i tern
1 tsk. vaniljesukker
½ tsk bagepulver
Mørk pålægschokolade af god kvalitet (fx. løgismose)

Grapecreme:
1 stang vanilje
3 æggeblommer
3 spk. sukker
2 spsk. maizena
1½ dl. minimælk
1 dl. friskpresset grapejuice ( ca. 1 grape)
1½ dl.piskefløde

Pynt:

300 g. rensede brombær/blåbær
50. g. revet mørk chokolade

Foto: Sara B. Clausen.

Bland hvedemel, havregryn, vaniljesukker og sukker samt bagepulver. skær smøret i små tern og ælt det godt ind i melblandingen- samles evt. yderligere med et par spsk. koldt vand.
Rul eller tryk dejen ud i en smurt springform, så dejen danner en kant op af siderne på ca. 3-4 cm. Sæt formen i køleskabet i mindst 30 min. Bages herefter ca. 15 min. ved 200 grader.Fordel pålægschokoladen på den varme bund og lad den smelte, glat evt. chokoladen lidt ud.

Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud. Rør æggeblommer, sukker vaniljekorn, majstivelse sammen i en gryde. Tilsæt mælk og grapejuice. Varmes op under konstant let piskning.Kog cremen ca. 1 min til den tykner. Lad køle lidt af. Rør cremne igennem.Pisk flødeskum og vend den sammen med cremen med lette bevægelser.Kom grapecremen ovenpå den afkølede bund. pynt med bær og revet chokolade (evt. skræl fra grape, hvis økologisk).

Find mig også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Foto: Sara B. Clausen.

4 kommentarer:

  1. Hvor ser den god og forårsagtig ud - lyder så godt med grapecremen. Fik selv grapefromage igår, det duer bare.

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne- uhmmm grapefromage- det lyder også bare lækkert :-)

      Slet
  2. Namenamnemam. Ser lækkert ud :-)

    www.ensunderehverdag.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Mette, den kan bestemt anbefales :-)

      Slet