onsdag den 5. februar 2014

Cremet grøntsagsuppe med bacon og ristede græskarkerner samt friskbagt speltflute.

Foto: Sara B. Clausen.
Dejlig suppe, som blev lavet i bedste tøm køleskabet stil :-) Det er dejligt at få et smagfuldt måltid ud af sine rester.Den er let at lave vegetarisk ved at undlade bacon og bare komme de ristede græskarkerner på. Brug hvad du har i køleskabet, men her er hvad jeg kom i. jeg brugte ialt 1, 5 kg. blandende grøntsager.

Foto: Sara B. Clausen.


Ingredienser 6 personer (som hovedret):

½ butternutt squash i tern
½ knoldselleri
1 meget stor gulerod
2 løg
1 fed hvidløg
7 kartofler
1 spsk. god stærk karry
2 tsk. chiliflager
2 cm frisk ingefær, revet
Salt og peber
2 l. vand
4 spsk. flydende grøntsagsfond
250 ml. fløde 7%

Tilbehør: Ristede græskarkerner og lidt sprødstegt bacon eller seranoskinke.

Rens og skær alle grøntsager. Svits dem i lidt olivenolie i en gryde, tilsæt krydderier og svits lidt inden vand og grøntsagsfond tilsættes. Kog til grøntsagerne er godt møre ca. 40 min. Blend til en jævn masse, tilsæt fløde og smag til med salt og peber.

Speltflute 3 stk.

50 g. gær
5 dl. vand
2 spsk. salt
2 spsk. olie
500 g hvedemel
200 g. fuldkornsspeltmel

Rør gæren ud i vandet. tilsæt salt og olie og melet lidt af gangen- ælt dejen godt og længe igennem. Lad hæve i ca. 1 time. Form tre brød og lad dem efterhæve i 30 min. Pensles med vand og bages 15- 20 min. ved 200 grader.

Foto: Sara B. Clausen.


Find mig også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345


Ingen kommentarer:

Send en kommentar