onsdag den 4. december 2013

Gratinerede majspandekager med krydret oksekødsfyld.

Foto: Sara B. Clausen.
Denne ret er som regel en sikker succes og jeg laver den i lidt forskellige versioner. Her har der sneget sig en del grønt ind i fyldet her- men da ikke alle børn er lige interesserede i det, så er det godt at kunne kamuflere det lidt. Her er der revet 1/4 hvidkålshoved, 2 pastinakker og desuden, løg, hvidløg og majskerner sammen med kødet.

Foto: Sara B. Clausen.

Majspandekager 12 stk. (diameter ca. 25 cm.)
8 spsk. hvedemel
300 g. fint majsmel
1 tsk. salt
7½ dl minimælk
6 æg
olie til stegning (kom evt. 2 spsk. i dejen i stedet)

Kødfyld:
600 g. magert hakket oksekød
2 løg
2 fed hvidløg, knust
3 pastinakker, revet
1/4 hvidkål, revet
2 røde chilifrugter med kerner, hakket
1 dl vand
375 ml. hakkede tomater
2 spsk. oregano
1½ tsk. stødt spidskommen
2 tsk. sød chili
½ tsk. cayennepeber
1 tsk. chiliflager
Salt og Peber
1 terning oksebouillon
1 dåse søde sprøde majs

Desuden: 1 pose revet cheddar, taco sauce (mild eller stærk alt efter smag)
Tilbehør: Salat

Foto: Sara B. Clausen.


Start med dejen til pandekagerne, da den skal stå på køl i min. en halv time inden de steges.
Bland hvedmel, majsmel og salt. Hæld mælken i og pisk godt igennem med elpisker. Tilsæt herefter æggene og pisk godt igennem. Lad hvile i min. 30 min. Steg herefter pandekagerne med lidt fedtstof på panden, de skal ikke have for længe på panden da de skal være bløde at folde om fyldet.

Hak løgene, riv hvidkål groft og pastinakker og svits grøntsagerne i olie ca. 5 min, Tilsæt oksekød og rør godt i farsen med en grydeske.Når kødet er brunet tilsættes hvidløg, chili, og krydderier. Der røres godt rundt. Tilsæt tomat samt majs og kom vand samt bouillonterning ved. Lad simre ca. 15-20 min.Smag til med salt og peber.

Placer lidt fyld på hver pandekage og en smule revet ost og fold pandekagen om fyldet, så du får en firkant. Læg med samlingen nedad på en bageplade med bagepapir på. Fortsæt til alle er foldet. Drys med den resterende ost. Sæt dem ca. 15 min. i ovnen ved 170 grader. Server med salat til.



og husk at du kan vinde et fint cookiesæt i min "Giwe away": https://www.facebook.com/media/set/?set=a.366553926813912.1073742026.194466280689345&type=1

Foto: Sara B. Clausen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar