fredag den 27. december 2013

Det ultimative konfektstykke.

Foto: Sara B. Clausen.
Lidt sent at bringe denne opskrift - men måske har du lige en rest marcipan og nougat der skal bruges?
Juleaftens dag, nåede jeg lige at lave disse lækre, lækre stykker til mine julegæster og de kommer helt sikkert på bordet til juletid næste år igen. De er skønne og ret enkle at lave. Opskriften er fra et tillæg til Femina- men med en lille modifikation.
I opskriften skrev de nemlig at den smeltede chokolade, skulle ovenpå den faste nougat, men deres billed viser, at det er ovenpå marcipanen og jeg tror let det ville kunne få nougatmassen til at smelte lidt. derfor valgte jeg tre lag. marcipan, nougat med ristede mandler og så marcipan igen- overtrukket med god mørk chokolade. MUMS!!!!

Beklager I ellers ikke hører så meget fra mig i denne tid- skal lige have overstået en husrenovering, flytning og en computer der er til reparation- men jeg vender tilbage - I promise - har næsten blog abstinenser!

Ingredienser ca. 30 stk.

400 g. råmarcipan 
200 g blød nougat
100 g. mandler
100 g mørk chokolade

Hak mandlerne- jeg synes gerne det må være lidt groft og rist dem let gyldne i ovnen ved 170-200 grader i 15-20 min. Rul imens marrcipanen tyndt ud, det kan være en god hjælp at drysse med lidt flormelis både på rulle og marcipan. Lav 2 firkanter der passer til den form du vil bruge- jo mindre form- jo højere stykke får du.
Smelt nougat over vandbad og kom de hakkede nødder i. Placer et stykke bagepapir eller madpakkepapir i formen så det når op over kanterne. Kom en marcipanfirkant i bunden. Hæld nougat- mandelmassen over og placer en marcipanfirkant som top. Lad det stå køligt ca. 30 min. Smelt den mørke chokolade og hæld den over marcipanen. Lad den atter stå køligt til chokoladen stivner. Du kan nu let løfte den faste konfektfirkant op og skære den ud i passende stykker.Opbevares i tætsluttende beholder køligt.


Foto: Sara B. Clausen.

2 kommentarer:

  1. Direkte stjaalet fra Odense Marcipan

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa, jeg synes egentligt at jeg ret tydeligt angiver at opskriften ikke er min? Som der står i indlægget (hvis du læser det jeg skriver)så havde jeg dengang i 2013 set opskriften er i tillæg til Femina- og blot lavet en mindre modifikation. God jul.

      Slet