tirsdag den 19. november 2013

Kylling Stroganoff med mos.

Foto: Sara B. Clausen.
Denne ret er en klassiker herhjemme hos mig i vinterhalvåret. Jeg er rigtig glad for netop denne version med dejlig mør kylling som jeg faktisk efterhånden foretrækker frem for versionen med oksekød. 
Min opskrift har en smule bid fra lidt cayennepeber- men efter min mening på den helt rette og stadig blide måde.

4 personer:

600 g. kyllingfillet, tern
2 skalotteløg
1 spsk. smør
2 fed hvidløg. knust
2 dl. hønsefond
1 knivspids cayennepeber
2 tsk.god paprika
1 tsk. Kyllingkrydderi (blandingskrydderi  fra Naturalia)
Salt og peber
500 g. champignon, kvarte
2 spsk. tomatkoncentrat
1 dl. fløde
2 tsk. maizena, rørt ud i lidt vand

Tilbehør: Kartoffelmos og evt. ærter.

Mos:
1,5 kg. kartofler
1½-2 dl. mælk
lidt smør
Salt

Skær kyllingen i tern. Hak skalotteløget og rens og skær champignon i kvarte. Smelt smøret i en dyb sauterpande, svits skalotteløgene let gyldne, tilsæt kylling og svits det med, til det har skiftet farve over det hele. Tilsæt krydderier, hvidløg og champignon . Efter nogle min. tilsættes hønsefond, tomatkoncentrat og fløde og retten simrer ca. 20 min. Jævnes herefter med maizena rørt ud i lidt vand.

Skræl og kog kartoflerne i usaltet vand. Når de er møre, hældes vandet fra og kartoflerne moses med 1½ -2 dl. mælk og smages til med lidt salt og smør.

Find mig også på facebook:https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Ingen kommentarer:

Send en kommentar