torsdag den 1. august 2013

Birkesfranskbrød (mormorbrød) i endnu en ny version......

Foto: Sara B. Clausen.
Jeg har tidligere bragt opskrifter på dette skønne brød som vækker minder fra barndommen- første gang med dette indlæg Mormors franskbrød og også med dette Mormor franskbrød version 2.0 nu her er der så en ny variant på banen. Jeg har dels taget udgangspunkt i den ny-reviderede "Frøken Jensens Kogebog" og så selv tilføjet lidt grahamsmel også.
Min gamle slidte frøken jensens kogebog med min kære mormors små håndskrevne noter i, nænner jeg dog på ingen måde at skille mig af med!
Måske er det også noget for barndommen- men nybagt mormorbrød og frisklavet jordbær marmelade, det er altså bare noget der passer så godt sammen.

Jeg har været syg med ondt i halsen, hoste, bihulebetændelse osv. og intet kunne lugte og smage (mega øv når man elsker mad så appetitten her heller ikke været stor) og nu hvor jeg begynder at have det bedre så fik jeg bare lyst til en skive friskbagt mormorbrød med jordbær syltetøj- lige sådan noget som min mormor kunne finde på at forkæle mig med, dengang som barn, hvis jeg var syg og blev passet af hende.


Foto: Sara B. Clausen.
1 stk. birkes franskbrød:

20 g. smør i mindre tern
1½ dl. kogende vand
1½ dl minimælk
15 g. gær
1½ tsk. salt
1 tsk- sukker
350 g, hvedemel
150 g. grahamsmel


Foto: Sara B. Clausen.

kom smøret i en skål og hæld det kogende vand over. Rør til det er smeltet. Tilsæt mælk, salt og sukker og til sidst gæren som røres ud i den lune mælkeblanding. Tilsæt herefter hvedemelet og ælt dejen godt igennem, gerne på røremaskine, tilsæt grahamsmelet og  ælt yderligere til dejen er samlet. Tag en evt. ud på bordet og ælt den igennem med håndkraft til blank og smidig. lad hæve lunt og tildækket i ca. 1½-2 timer. (skal være fordoblet i størrelse). da der kun er en lille mængde gær i skal den have lov at hæve lidt længere. Drys birkes ud på et stykke bagpapir. Form brødet og fugt det med vand og rul så oversiden i birkes, tryk let så de sætter sig godt fast i et tæt lag. placer med bunden nedad på bagepapiret og lad efterhæve i en time(igen skal de fordobles i størrelse). Snit på skrå med en skarp kniv. Sæt i forvarmet ovn på 200 grader (varmluft ) så brødets overflade er i midten af ovnen og bag det ca. 25 min. Det skal blive gyldent og lyde hult når man banker på bunden af det. lad køle så længe på rist som du har tålmodighed til, inden det skæres.


Foto: Sara B. Clausen.

Find mig også på Facebook :https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Ingen kommentarer:

Send en kommentar