onsdag den 5. juni 2013

Smukke Madeleines.

Foto: Sara B. Clausen.
Skønne kager som jeg har glædet mig til at bage siden jeg fik erhvervet formen og nu skulle det så være- midt i eksamensopgave skrivning og alverdens andre projekter :-)  Perfekte til en dejlig kop te eller kaffe.
Verdenshistoriens mest berømte Madeleinekage er nok den fra Marcel Prousts ’På sporet af den tabte tid’, hvor kagen bliver dyppet i lindete, og smagen og duften vækker både erindringen om fortællerens svundne barndom og hele hans kunstneriske skaberkraft. Karakteristisk for Madeleinekagerne er, at de altid er lette og luftige og ligner en lille 
muslingeskal. 

Foto: Sara B. Clausen.


Opskrift ca. 26 stk. (afhængig af størrelsen på formen)

120 g. smør
60 g. marcipan
150 g. sukker
6 æg
kornene fra en vaniljestang
240 g. hvedemel

Smør el. bagespray til formen.

Foto: Sara B. Clausen.


Smelt smøret i en gryde eller i mikroovnenen. Skær marcipanen i mindre stykker og nuldr den god sammen med sukker - undgå så vidt muligt klumper. Pisk de 6 æg i lidt af gangen til en luftig, tyk og cremet masse. Tilsæt vaniljekorn og mel og pisk det sammen, tilsæt smør.
Smør/ spray formen og kom dej i hver fordybning så den er lige knap fuld (ca. 3/4 fuld).
Bag i ovnen ved 175 grader (varmluft) i ca. 20 min. til de er gyldne. Vendes ud på en rist og køler helt. Kan evt. drysses med florsukker ved servering- Uhmmm!

Find mig også på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Foto: Sara B. Clausen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar