mandag den 17. juni 2013

Lækre og grove grove maltbrød med Ølandhvede og Grahamsmel.

Foto: Sara B. Clausen.
Disse brød bagte jeg som tilbehør til maden og til brug i madpakker- de smager skønt og har god konsistens og kan sagtens bruges som morgenmad også, hvis det er det man har brug for. Maltsirup giver en lækker sødme uden det på nogen måde er for meget og Ølandshveden har en lækker nøddeagtig 
og fyldig smag.

Foto: Sara B. Clausen.


Ingredienser ca. 15 stk.

5 dl,vand, lunken
30 g. gær
2 spsk. maltsirup 
1 spsk. salt
½ dl. rapsolie
250 g. grahamsmel
600 g. stenkværnet Ølandshvedmel

Foto: Sara B. Clausen.

Rør gæren ud i lidt af det lunkne vand og tilsæt herefter resten. Rør dernæst olie, salt og maltsirup samt grahamsmel i . Lad det ælte på køkkenmaskinen mens du gradvis tilsætter resten af melet.
Ølandhvedmel kræver lang æltetid så vær tålmodig. 15- 20 min bør det æltes. Hvis du gør det i hånden, så stræk ligesom dejen ved at holde med den ene hånd og trække dejen ud over bordpladen med den anden i lange glidende bevægelser. Bliv ved så længe du orker.

Smør en skål med lidt olie, form den smidige dej til en kugle og kom i skåeln. Lad efterhæve 2-3 timer. Herefter formes brødene som du ønsker de skal se ud. Jeg lavede en aflang tyk pølse og klappede den flad og skar herefter stykker med en dejpalet. Lad efterhæve en time, pensles med vand, ridses evt. med en skarp kniv og drysses evt. med lidt grahamsmel og bages så ca. 15 min. i en forvarmet oven ved 230 grader.

Find mig også på FB https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345



Ingen kommentarer:

Send en kommentar