fredag den 14. juni 2013

Grovboller.

Foto: Sara B. Clausen
Jeg synes altid det er dejligt at få kommentarer på min blog- selvfølgelig er det sjovest, når det er positive tilbagemeldinger- hele drivkræften til at blogge er jo min passion for mad og at jeg ønsker at dele denne glæde og gode opskrifter med jer. jeg kunne aldrig drømme om at lægge en opskrift der ikke fungerer for mig på.

Så hvis jeg får henvendelser der ikke er så positive, så tester jeg altid min opskrift igen, for at være sikker på at den fungerer. Det var tilfældet med disse gode grovboller- som man både kan lave som koldhævede eller samme dag alt efter temperement og hvad man har tid til.

I dag blev det så med 50 g. gær fordi jeg var ivrig efter at se resultatet men første gang var koldhævede( så nu er begge dele afprøvet) og begge gange med store luftige, skønne og velsmagende boller som alle herhjemme kan lide, billederne er fra denne portion.

Foto: Sara B. Clausen.


Ingredienser ca. 18 stk.

25 g. gær (50 hvis du ikke vil koldhæve dejen)
6 dl. vand
1½ tsk. salt
1 spsk. honning
100 g. havregryn
100 g. rugmel
120 g. grahamsmel
400 g. hvedemel
40 g. olie

Foto: Sara B. Clausen.


Opløs gæren i den lunkne vand og tilsæt salt,honning og olie. Rør resten af de forskellige mel typer og gryn i lidt af gangen. Dejen må gerne æltes i 10 min. tid og det er godt med en røremaskine, men kan da også sagtens lade sig gøre i hånden. Dejen er lidt klistret men alligevel fast nok til at kunne formes, blot med lidt mel på hænderne.
For mig fungerer det godt med 400 g hvedemel (ialt 720 g. mel og gryn) men føles dejen ikke fast nok til at man kan arbejde med den,  kan man evt. tilsætte lidt mere - der er forskel på mel så helt præcise angivelser kan være svære at give.

Lad hæve køligt natten over. Næste morgen sættes bollerne på plader med bagepapir og bages ca. 15-20 min ved 175 grader(varmluft). lad køle lidt på rist inden servering. 
Hvis man vil bage bollerne samme dag, kan det sagtens lade sig gøre, brug da bare 50 g. gær og lad hæve 1½ time første gang og gerne 40 min. når de er sat på pladen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar