mandag den 8. april 2013

Græsk kyllingpilaf - Kotopoulo pilafi.

Foto: Sara B. Clausen.
Denne ret er virkelig lækker- jeg havde forventet den blev god men den blev faktisk endnu bedre end jeg havde troet- mine drenge elskede den også. Helt klart et nyt hit herhjemme. Den føles også let både i maven og at tilberede og smager samtidig skønt og aromatisk. For dem der ikke bryder sig om allehånde, kan den knivspids der er i udelades- men det er faktisk meget brugt i Grækenland og giver en god og autentisk smag sammen med en strejf af kanel. Do try ;-)

Foto: Sara B. Clausen.

Til 4 personer:

450 g.kyllingbryst el. filet i tern
2 små løg
1 fed solo hvidløg
1 gul peberfrugt i tern
600 ml. kyllingbouillon
150 g. langkornet ris fx. basmati
1 knivspids stødt kanel
1 knivspids stødt allehånde
Salt og peber
1 tsk. mynte
1½ spsk. tomatkoncentrat
Hakket frisk mynte el. bredbladet persille  til garnering
25. g. smør eller flydende becel

Start med at stege kyllingen i smør eller becel i en dyb sauterpande el. gryde med låg til. Kyllingen må gerne tage lidt farve. tilsæt løg og hvidløg og lad det stege med til de bliver bløde. Tilsæt peberfrugt, kanel, mynte og allehånde, salt og peber og lad det blande godt med kylling og løg. Tilsæt tomatkoncentrat og bouillon. Lad simre 10 min under låg. 
Tisæt risene og skru ned på mellem til lavt blus. Lad simre ca. 20 min under låg til risene er møre. Rør et par gange undervejs. Tag evt. låget af og kog videre nogle min, hvis vandet ikke er helt fordampet.
Garner med mynte eller persille og server fx. med kogte letkogte bønner til.

Foto: Sara B. Clausen.

Find mig også på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345




Ingen kommentarer:

Send en kommentar