fredag den 29. marts 2013

Hjemmebagt morgenbrød.

Foto: Sara B. Clausen.
Ahhh, duften af friskbagt morgenbrød der blander sig med frisk brygget kaffe, søvndrukne Tween- og Teen børn der glade finder vej til bordet og besøg af påskeharen, som har lagt æg til dem (det vokser man åbenbart ikke sådan lige fra) det er da en dejlig morgen! Så pyt med at det sner derude.....

Foto: Sara B. Clausen.

Grunddej (Amo klassiker) ca. 16 stk.:


Du kan bruge dejen til Gifler, rundstykker, osteboller osv. Jeg lavede lidt af hver :-)


500 g.hvedemel
100 g. smør el. margarine
30 g. gær
3 dl.mælk
1 tsk. salt
1 tsk. sukker.

1 æg til pensling og birkes til drys (evt. lidt revet ost) 

Foto: Sara B. Clausen.


Smuldr smøren i melet. Rør gæren ud i den fingervarme mælk. Tilsæt salt og sukker og ælt det hele godt sammen til en blank, elastisk og smidig dej. lad hæve mindst 30 min. gerne en time. form til de ønskede boller eller gifler. Lad efterhæve i 30 min. Pensles herefter og drysses med birkes og evt. lidt revet ost til osteboller.

Bages 12 min. ved 200 grader.

Foto: Sara B. Clausen.
Find mig også på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Ingen kommentarer:

Send en kommentar