fredag den 15. februar 2013

Farseret kalkunbryst med grøntsager.

Foto: Sara B. Clausen.
Denne opskrift er en af mine egne og virkelig lækker, hvis jeg selv må have lov at sige det :-) Der bliver også en skøn sauce dertil.
Jeg serverer retten med kogte kartofler, sauce og en god salat - her lidt  cæsar salat inspireret med iceberg, parmesanflager, brødcroutoner agurk og tomat. Alt i alt en dejlig fredagsret, som varmt kan anbefales!
Resten af farseringen til kalkunbrystet, stegte jeg 6 gode kyllingfrikadeller ud af, som så kan bruges til frokost eller kommes i fryseren til en anden dag.


Foto: Sara B. Clausen.
Foto: Sara B. Clausen.

Opskrift 4 pers:

Fars:
400 g. mager kyllingfars
1 æg
Salt og friskkværnet peber
1 tsk chiliflager
1 spsk. tørret basilikum
1 lille løg, fintrevet
2 store spsk. havregryn
100 g. små fine ærter(frost)
1 gulerod i mindre tern, som blancheres i få min.

1 kalkunbryst ca. 1000 g.
1½ pakke bacon i skiver
kødsnor
1 spsk. smør
1 spsk. olivenolie

Sauce:
2 dl. hvidvin
2 spsk. flydende hønsefond
2½ dl. madlavningsfløde
2 kviste frisk Rosmarin
Salt og friskkværnet peber
2 skalotteløg, finthakkede

Rør kyllingfars sejt med salt og tilsæt de øvrige ingredienser, rør godt sammen.

Skær evt. sener/fedt af kalkunbrystet. Skære en dyb lomme i brystet men pas på ikke at skære helt igennem. Kom en del af farsen i en pose og skær hjørnet af, slå knude på posen og sprøjt farsen dybt ind i brystet, fyld det helt op, så det bliver flot og tykt, Vikl bacon hele vejen rundt om og bind det sammen med kødsnor. Brun ca. 4 min. på hver side i en blanding af smør og olie. Kom over i et ildfast fad. læg et par rosmarinkviste ved og kom lidt vand i bunden. sæt i 200 grader varm ovn i en time.

Steg skalotteløg i fedtstoffet, som du har brunet kalkunbrystet i. Når de er blanke, hældes hvidvinen over og reduceres til ca. halv mængde. Tilsæt fond og madlavningsfløde samt lidt rosmarinkviste. Lad simre til det tykner. Smag til med salt og peber.

Lav en god salat og skræl og kog kartofler. 

Foto: Sara B. Clausen.

Foto: Sara B. Clausen.


Lidt frikadeller stegt af resten af farseringen:

Foto: Sara B. Clausen.


Husk at jeg nu også findes på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345






Ingen kommentarer:

Send en kommentar