torsdag den 17. januar 2013

Karrysuppe med rodfrugter serveret m. kyllingspyd.

Foto: Sara B. Clausen.

Dette er en virkelig lækker suppe som smager skønt og giver varmen på en kold dag. Jeg har taget udgangspunkt i en opskrift fra bagsiden af weekendavisen- men har ændret lidt i en mere fedtfattig retning og tilføjet lidt chili. Hvis man vil lave retten vegetarisk er det jo let at undlade kyllingspyd og bruge grøntsagsbouillon i stedet for hønse.


Ingredienser(4 pers.):
1 stort løg
½ knoldselleri
1 rød frisk chili u.kerner
4 gulerødder
1 stor bagekartoffel
1 l. Hønse bouillon/ el. grøntsags.
1½ spsk. olivenolie
2 spsk. karry
2 fed hvidløg
1½ dl. Milda 4% madfløde
1½ tsk. friskrevet ingefær
1½ tsk. citronsaft
Salt og peber

Til garnering: purløg og lidt friskhakket chili evt. en klat creme fraiche.

2 kyllingbrystfileter
8-19 træspyd
1½ dl Tamari- soja
1 spsk. citronsaft
salt og peber.

Hak løget groft og rens og skræl  grøntsagerne og skær dem i tern, svits løget det i lidt olie et par min. tilsæt hvidløg, chili og karry og svits med et par min. Hæld hønse bouillon ved og lad simre i ca. 20 min til de er møre. Blend grøntsagerne til en jævn konsistens. tilsæt fløde, citronsaft, salt g peber samt ingefær og lad suppen koge op igen.

Spyd: Læg træspyd i blød i vand. Skær hver kyllingbrystfilet i 4-5 strimler på den lange led og vend dem i en blanding af soja og citron. Krydr med salt og peber og lad marinere 10 min. Steg dem nogle min. på en hed pande med lidt olie og kom dem over på et fad, Steg dem færdigt i ovnen  Ca. 15 min ved 200 grader.

Server suppen med en klat cremefraiche, hakket purløg og chili drysset over. Spid med kylling spyd til og evt. lidt brød.

2 kommentarer:

  1. Til orientering fra den Weekendavis-gale: Opskriften er fra bagsiden på "Faktisk". Der er også altid en madklumme i Kultursektionen. Avisen har ialt fem sektioner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for præciseringen :-) Jeg havde vist kun skrevet fra bagsiden af weekendavisen- opskriften er god i hver fald! Kh Sara

      Slet