fredag den 28. december 2012

Gris i flammer.

Foto: Sara B. Clausen.
Virkelig lækker og som navnet antyder, lidt stærk ret (men det kan man jo selv tilpasse). Den kan også sagtens laves med kalkunbryst istedet. Server med ris og grønt. Opskriften stammer fra "Geniale Gryderetter" men jeg har ændret lidt og tilføjet flere grøntsager.


Foto: Sara B. Clausen.

Ingredienser min. 4 pers.:

700 g. skinkeklump eller kalkunbryst.
2 løg, finthakket
4 fed hvidløg, presset
2 spsk. fint revet ingefær
2 røde chilier med eller uden kerner efter smag, finthakket.
200 g. gulerod i skiver
2 snackpeberfrugter i små tern
2 spsk. muscovadosukker eller brun farin
1 dåse hakkede flåede tomater
2 tsk. Colmans sennepspulver
1 knivspids cayennepeber
1 dl. kinesisk soja
1 spsk. friskpresset citron
evt. lidt maizena til jævning
evt. ½ dl. fløde

Rens kødet for evt. fedt og sener og skær det i tern. Hak løg og hvidløg. og gør øvrige ingredienser klar. Brun kødet i lidt olivenolie i nogle min. Tilsæt løg, hvidløg, chili og ingefær samt sukker. Lad simre nogle min. Tilsæt flåede tomater, sennepspulver, Soja og peberfrugt samt gulerødder. Lad retten simre under låg til kødet er mørt. Ca. 1 time og 30 min. Tilsæt citronsaft og smag til med salt og peber. Jævn evt. med lidt maizena udrørt i en smule vand og for en mere rund smag kan der tilsættes lidt fløde.

Foto: Sara B. Clausen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar