fredag den 2. november 2012

Krydderkage med Valnødder og Rosiner.

Foto: Sara
Denne kageopskrift stammer fra magasinet MAD! nr. 9 og er en rigtig hyggelig og skøn kage med varme krydderier- der minder om jul og inviterer til hygge med lys og en god kop te og måske at sidde tæt, med den du holder af, i sofaen med en lille plaid omkring, mens vinden suser og regnen trommer og kold luft strømmer ind over landet.
Jeg havde i hver fald min hjertens kær i tankerne da jeg lavede denne kage.


Foto: Sara


Ingredienser:
2 dl. vand
150 g. rosiner
200 g. smør
375 g. hvedemel
½ tsk. salt
1½ tsk. natron
1 tsk. bagepulver
250 g. sukker
1 tsk. kanel
1 tsk. stødt ingefær
1 tsk. Kardemomme
2 æg
100 g. grofthakkede valnødder
1 hjerteformet bageform eller lille bradepande ca. 25x35

Til pynt: Smeltet hvid chokolade som svinges over i et tilfældigt mønster. Hele Valnøddekerner evt. lidt blå kage deco glimmer.


Foto: Sara


Tænd ovnen på 175 grader. Smør bageformen eller beklæd med bagepapir. Kog vand, smør og rosiner sammen i en lille gryde til smørret er smeltet.
Lad blandingen køle i 5-10 min.
Rør alle de tørre ingredienser sammen i en stor skål, tilsæt den lidt afkølede smørblanding og rør til en jævn dej,pisk æggene let sammen og vend æg samt grofthakkede valnødder i dejen.Fordel dejen i formen og bag den i 35-40 min ved. 175 grader.(varmluft). Tjek med en strikkepind eller kødnål, at kagen er gennembagt. lad kagen køle og server den så enten som den er eller dekoreret med hvid chokolade og hele valnødder.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar