mandag den 22. oktober 2012

Meyers lækre havrekage med æbler.

Foto: Sara




Foto: Sara

Den her kage er næsten uforskammet lækker! Jeg har lavet et par småændringer i.f.t at bruge cremefine 19% fløde istedet for alm. piskefløde og en smule mindre smør (brugte knap 140 g.) Det har på ingen måde forringet den. Desuden havde jeg en portion nøddekrokant fra forleden, da jeg lavede denne smukke æblekage og det valgte jeg at drysse over kagen her.
Det er sådan en kage hvor man bare ved at det blive en succes alene når man ser og fornemmer dejen. Kan virkelig anbefale at prøve den. Samtidig er den helt enkel og lave- en gang i mellem står jeg altså af på alle de der opskrifter hvor forløbet er over flere dage (sådan er det med en del af Meyers kager)- fedt med nogle opskrifter som også kan sikre kage en for en tidshorisont som man kan overskue :-)


Foto: Sara

Ingredienser:

1 vaniljestang
180 g. sukker
150 g. blødt smør
4 mellemstore æg
100 g. finvalsede havregryn
180 g. hvedemel
3 tsk. bagepulver
1 dl. fløde
300 g. æbler (gerne syrlige)

Forvarm ovnen til 200 grader og beklæd en bradepande eller springform med bagepapir.

Flæk vaniljestangen og skar kornene ud. Bland med lidt sukker og mas dem ud så kornene skiller.Pisk vaniljesukker og den øvrige sukker lyst og luftigt med smøret. tilsæt et æg af gangen. tilsæt havregryn. Sigt hvedemel og bagepulver ned i dejen og ven den rundt med en dejskraber samtidig med at du tilsætter fløden.

Skyl æblerne og halver, fjern kernehuset og skær æblerne i mindre stykker. Fordel æblestykkerne over kagen og mas dem lidt ned i dejen. 
Bag kagen midt i ovnen i ca. 40 min. ved 200 grader til den er gylden og gennembagt. Lad afkøle i formen, før du tager den ud og lader den køle helt på en rist.

Kan holde sig saftig og lækker i nogle dage,

Tip: Bruger du meget syrlige æbler, kan de vendes i lidt sukker. Du kan evt. drysse kagen med hakkede nødder også.


Foto: Sara

1 kommentar:

  1. Jeg foretrækker en æblekage uden havregryn, den bliver lidt sej i krummen. Smagen er ellers fin☀️

    SvarSlet