torsdag den 24. maj 2012

Hjemmelavet "Nutella" på friskbagt brød.

Foto: Sara B. Clausen
Et af denne uges "madprojekter" har bl.a været at lave hjemmelavet "nutella" eller chokoladecreme er det måske mere korrekt at sige. Jeg er stødt på det flere steder og synes det kunne være sjovt at lave. Normalt er Nutella kun noget vi spiser herhjemme i weekenden, men i morgen tidlig skal mine drenge og jeg nu lige have en skive nybagt rugbrød med det på, så vi kan teste den inden de tager på weekend hos deres far. Jeg er ret spændt. Har dog smagt på en lillle bitte smule ( man kan næsten ikke se det) med en ske.......og det smagte lovende!
Jeg kan desværre ikke huske hvor jeg fandt denne opskrift henne, men har set på flere forskellige og de er meget ens synes jeg. man kan selvfølgelig også blande lys og mørk chokolade, hvis man er mere til den lyse version.

Ingredienser:
100 g. hasselnødder
50 g.smør, små tern
1½ dl fløde
150 g. chokolade, hakket (helst mørk og god)

Nødderne ristes i en 180 grader varm ovn i ca 10 min. De skal blive let gyldne og skallerne sprække. Derefter tages de ud og skallerne nulres, gnides af. Blend de afskallede nødder helt fint. Fløden varmes op til kogepunktet, og hældes over den finthakkede chokolade og der røres rundt. Når chokoladen er smeltet, kommes smørret i og der røres atter til den er smeltet, til sidst vendes de hakkede nødder i og massen hældes på et rent glas og lad det køle helt af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar