lørdag den 25. februar 2012

Hjemmelavede Flødeboller

Foto: Sara B. Clausen
Inspireret  af smølfine og andre steder hvor jeg er stødt på flødebolleopskrifter kastede jeg mig over dette projekt her i eftermiddags. Jeg tog udgangspunkt i opskriften fra Odense marcipans hjemmeside og synes det fungerede rigtig godt. MUMS :-)

Ingredienser:

500 g Ren Rå Marcipan
300 g sukker
1 dl vand
150 g past. æggehvider

250 g. god mørk chokolade

MarcipanbundeEn rulle marcipan skæres i 30 skiver, lægges på bagepapir og bages ved 180 °C
i 5 – 8 min.

Guf
300 g sukker og 1 dl vand koges op og koger i 2 min. 150 g past. æggehvider piskes let og sukkerlagen tilsættes langsomt. Guffet piskes stift med en hånd-mikser ved middel hastighed i ca. 15 min.

Guffet sprøjtes på marcipanbundene med en plastikpose, og flødebollerne bages i 5 min. ved 180 °C, så de får en fast over-flade.

Efter afkøling pensles flødebollerne med smeltet mørk chokolade.

Tips: Sukkerlagen er klar, når den er gylden i kanten. Hældes i kogende (121ºC), direkte fra blusset.

Holdbarhed er 3 dage ved 10-12 °c


Foto: Sara B. Clausen

Foto: Sara B. Clausen

4 kommentarer:

  1. Uhm de ser lækre ude og de er meget flotte :)
    Jeg har meldt mig som fast læser, du er velkommen til at kigge på min blog.
    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette, Mange tak og ja de er også gode :-) Dejligt at have dig som fast læser og jeg skal nok tjekke din side ud også.
      Kh Sara

      Slet
  2. Tak fordi du kigger på min blog :) Altid rart at opdage nye spændende blogge, så man kan få ny inspiration.
    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er også noget af det jeg virkelig nyder ved at blogge- altså den inspiration man får fra andre bloggere.
      Kh Sara

      Slet