torsdag den 24. november 2011

Det perfekte brød med øl.

Foto: Sara B. Clausen


Nu måtte jeg også bare med på bølgen, jeg har været nysgerrig længe og taget tilløb og i går gik jeg så i gang med projekt "Grydebrød"  i bedste Jim Lahey stil (ejer af Sullivan St Bakery)
Brødet er blevet skamrost i alle medier og har længe floreret her på Blogland i forskellige variationer. Efter sigende skulle det overgå selv den bedste bagers og ideen er jo, at den varme gryde, som brødet bages i, med låg over, skulle fungere som en dampovn. Her bagefter føler jeg mig snydt..........SNYDT fordi dette brød burde have været det jeg altid havde indtaget :-) For F..... hvor er det bare godt. Tøv ikke et øjeblik hvis du endnu ikke har prøvet. Let, super luftigt, velsmagende.....You are gonna  love it!

Det skal bare planlægges lidt da dejen skal hæve i 18 timer første gang. Til gengæld skal der kun en mikro mængde gær i. Jeg valgte at bruge en dåse øl og supplerede op til den halve liter med vand.

Ingredienser:

625 g. mel (10 dl)
1 lille klump gær på størrelse med en ært.
2 tsk salt
½ liter øl/vand (500 g)

En gryde med låg der tåler at gå i ovnen (tykbundet, gerne støbejern eller lignende)

Rør gæren ud i øl/vand og tilsæt mel og salt. Det skal bare vendes sammen så alt melet er fugtigt. Lad hæve lunt i 18 timer.

Tag dejen ud på et meldrysset bord og fold den meget fugtige dej sammen nogle gange over hinanden. lad hæve yderligere to timer i en meldrysset skål.

Sæt gryden i ovnen og tænd på 250 grader. Lad gryden varme i min. 30 min. Tag gryden ud, drys evt. med en smule mel, hæld dejen i, låg på og så ind i ovnen i 30 min. Herefter tages låget af og det bages ca. 15 min. til det er gyldent og meget sprødt. Vend brødet ud på en rist og lad det køle.

Foto Sara B. Clausen


2 kommentarer:

  1. Det fungere ikke for mig med den opskrift. Dejen bliver alt for stiv og det skal derfor meget mere øl i, eller mindre mel. Øv

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa, det er jeg ked af at høre. Brødet har med de angivne mængder/ ingredienser, en hydrerring på 80% det er ret højt - så jeg kan ikke lige forstå det.
      En halv liter vand som der er angivet i opskriften, svarer til ca. 500 g. vand. Jeg vil anbefale at gå frem efter gram. Jeg har godt nok skrevet 10 dl. mel. men det er en lidt ældre opskrift og dengang klagede folk ind i mellem over at de hellere ville have oplyst i dl. i fald man ikke har en vægt.
      Siden da er jeg selv bælevet klogere og ved at når det kommer til bagning, så er det mest præcise altså at anvende gram og være ret præcis i sin afvejning. Dbh Sara

      Slet