fredag den 23. september 2011

Upside down kage med pærer


foto: Sara B. Clausen

Forsøgte mig med denne opskrift, fra det link jeg postede lidt tidligere i bloggen. Den er rigtig lækker, men jeg synes ikke at dejmængden slog til i forhold til en form på den angivne størrelse. Så jeg måtte skynde mig at røre en portion mere sammen. Vil gætte på at 1½ gang opskriften måske snarere passer ( men stadig kun 4 pærer). Men kagen smager godt- pære og ingefær er en rigtig god kombination! Skriver opskriften i det oprindelige mål.

200 g. brun farin
100 g. smør
4 æg
200 g. hvedemel
2½ tsk. bagepulver
2 tsk stødt Ingefær
4 Clara Friis pærer.

Tænd ovnen på 180 grader. Rør brun farin og sukker blødt og cremet, pisk æg i et af gangen. Bland de tørre ingredienser i en anden skål. Vend melblandingen i dejen.
Rens pærerne og fjern kernehus. Skær i kvarte og lig i bunden af en Bageform ca. 20 x 30 cm. foret med bagepapir. Hæld dejen over og glat overfladen med en dejskraber.
Bag kagen i ca. 35 min, prik med en kødnål og give længere om nødvendigt. Lad køle lidt og vend den så om, upside down, så pærerne der før var i bunden, bliver synlige på toppen. (ses ikke så tydeligt lige på mit billede desværre). Server med cremefraiche.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar