onsdag den 21. september 2011

Paulines Chokoladekage.

Denne opskrift kommer på sin vis langvejs fra. Jeg har fået den af mine drenges farmor ( som i øvrigt er en seriøst god kok !) og som vist nok fik den af en engelsk veninde, da de engang var U- landsfrivillige i Kenya. Det er en 100 % sikker succes og den går altid rent ind hos folk og så er den bare så nem at lave! Derfor kom jeg i tanke om den nu, da jeg kort før sengetid, kom i tanke om, at jeg bør have kage med på arbejde i morgen. På mandag starter jeg nemlig på sundhedsfaglig Diplom udd. og ser ikke mine kollegaer i 7 uger.Og så er det godt at kende en opskrift, der smager som en million (Kan man mon sige det?) men kan laves af hvad man næsten altid har i sit forrådskammer. Måske vil du også kunne få glæde af den en dag.
En ting er det vigtigt at huske- dejen kommer til at virke meget tynd og du vil helt sikkert tænke "Ajjjj, kan det nu også passe? jeg må hellere give den lidt mere mel". Men nej lad være med det- den er lige som den skal være!

Foto: Sara B. Clausen


Du skal til en alm. springform på ca 27 cm.i diameter bruge:

225 g. sukker
100 g. margarine/smør
3/4 tsk. fint salt
125 g. mel
2 tsk. bagepulver.
50 g. Kakao (usødet)
3 æg
2 dl. Kogende vand

Flormelis til at drysse over inden servering.

Pisk æg og sukker tykt og skummende. Smelt margarinen. Bland alle de tørre ingredienser og sigt dem ned i melet. vend det hele sammen med lette bevægelser med en dejskraber, rør smeltet margarine i og til sidst tilsættes det kogende vand. Dejen er nu meget tynd (don´t worry) hæld den i en smurt springform eller beklæd den med bagepapir og vær forvisset om at den er helt perfekt når den kommer ud :-). Bag kagen ca. 40 min ved 190 grader. Inden servering drysses et fint lag flormelis over med en lille sigte.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar