onsdag den 14. september 2011

Lammefillet med citronpesto og ovnkartofler.

Denne ret vil nok altid være en af mine yndlingsretter- var vild med den fra først bid jeg nogensinde fik, for snart mange år siden. Lam er jo noget, som mange folk mener de ikke kan lide- men jeg har omvendt mange proklamerede "lammehadere" gennem min tid og denne ret, plejer at gå rent ind hos alle.
Lammefillet er en meget lækker, fedtfattig og mør udskæring. Samtidig rækker kødet faktisk langt. Jeg håber at du vil få lyst til at prøve :-)

Start med at lave Citronpestoen, den har godt af at stå og trække lidt.

 ca. 4 personer:

Ingredienser Citronpesto:

1-2 fed hvidløg
1 bakke frisk basilikum
1 dl. pinjekerner ( eller smuttede mandler)
½ spk. citronsaft
1 knivspids sambal oelek (chilipasta)
1½ dl. tempereret jomfru olivenolie af god kvalitet.
½ tsk salt

Kom hvidløg, basilikum, citronsaft, Pinjekerner og sambal oelek i en blender og tilsæt olivenolien i en tynd stråle mens maskinen kører. Når konsistensen er passende. smages pestoen til med lidt salt. Pas på ikke at bruge for meget, da smagen træder tydeligere frem når den har trukket lidt.


Ovnkartofler:
kan jo laves på så mange måder- men en som altid er nem og en sikker succes er denne. Jeg køber de små kartofler i poser, som kan bruges med skræl.

2 poser med små gourmet kartofler.
salt.
smør
hvidløg.
evt. timian

kartoflerne skylles og skrubbes men skrællen bevares på. Skæres i halve og koges ganske lidt  ca. 10 min. Vandet hældes fra og smørklat (størrelse efter samvittighed og smag) tilsættes og smelter over de varme kartofler.1 fed hvidløg presses ned i gryden og og evt. timian tilsættes. Dette trin kan man faktisk godt gøres længe før man skal servere retten og så bare opbevare kartoflerne køligt. Når det passer med evt. gæsters ankomst, hælder man så blot kartofler i en bradepande og sætter i ovnen ved 200 grader til kartoflerne er sprøde og gyldne ca. 50 min. smages til med lidt flagesalt inden servering.

Lammefillet:

500- 600 g. ( til 4 pers.)
Friskkværnet peber
1 spk olivenolie og 2 spk, smør til stegning.
Salt.

Ikke så mange dikkedarer, kødet smager fantastisk i sig selv og skal blot drysses med lidt god friskkværnet peber.  Brun det over god varme( i smør/olie blandingen). Det skal ca. have 4 min.på hver side. Så er det fint rosa i midten.Skal efterfølgende pakkes i alufolie og et viskestykke over og stå i ca. 6-10 min.Kødet skæres herefter ud i tynde skiver på skrå , så skiverne bliver større, ved servering anrettes 3-4 skiver på hver tallerken, citronpestoen hældes dekorativt over stykkerne og kartoflerne serveres ved siden af. Pestoen fungerer som sovs til kødet og de to klæder hinanden perfekt!

Man kan sagtens servere en god salat til også, hvis man gerne vil have lidt mere grønt :-)

Et himmelsk måltid- intet mindre.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar