tirsdag den 17. december 2019

Julepostej (vegansk)

Foto: Sara B. Hansen
Inspireret af andre skønne opskrifter jeg har set, gik jeg forleden i køkkenet for at lave en lækker postej som måske kunne være et godt bud til juleaften.
Resultatet blev det her fine farsbrød med bl. svampe, kartofler, nødder og andet godt.
Den bliver perfekt med en god sauce og alt det andet lækre tilbehør.



Foto: Sara B. Hansen

Jeg tænker selv at lave Jamie Olivers sauce som du kan se  HER


Julepostej 6 personer:

2-3 store portebellosvampe
½ stort rødløg ( brug retsten til pynt)
2 skalotteløg
1- 2 fed hvidløg
2 gulerødder
2 stængler bladselleri
300 g. kartoffel (rå)
2½ dl. havregryn
100 g. hørfrøslim eller 2 æg hvis blot vegetarisk
2-3 spsk. rasp + lidt til formen
2 stor håndfulde valødder + lidt hele til pynt
½ dl. Tamari
1 spsl grøntsagsfond
2 spsk. gærflager
2 tsk. timian
2 spsk. citronsaft
Salt og peber


Foto: Sara B. Hansen


Rens portobellosvampene og skær i mindre tern
Hak rødløg og skalotteløg fint
Hak hvidløg
Riv gulerødder eller brug foodprosessor til at hakke dem ret fint
Skær bladselleri i tern.
Skræl kartofler og hak dem i foodprosessor
Hak valndddødder groft med en kniv (gem nogle hele til pynt).

Svits løg og hvidløg i lidt olivenolie på en god sauterpande ca. 5 min. 
Tilsæt svampe og svits med i 5 min. Hæld tamari over og 
Tilsæt gulerødder og bladselleri. Lad svitse nogle min. mere.Tilsæt timian, salt og peber samt grøntsagsboullion.

Kom lidt mere end halvdelen af svampe/løgblaningen + havregryn ned i foodprossesoren sammen med kartoflerne og kør det sammen. Kom over i en skål og bland med den anden del af svampe/løgblandingen i .
Tilsæt hørfrøslim (eller æg) og hakkede valnødder, citronsaft, gærflager samt rasp lidt af gangen. Rør farsen godt sammen og lad den stå i 30 min.

Smør en lille rugbrødsform  med Vegan block (smør) og hæld lidt rasp rundt, ryst overskydende rasp ud .Kom nu plantefarsen ned i formen og pres den lidt sammen. Pynt med valnødder og rødløg.

Bages i ovnen ved 180 grader i ca. 60 min. Lad køle lidt og vend den så ud. Farsbrødet er fast og kan kæres i skiver.

Server med det ønskede tilbehør fx. brune kartofler, sovs og rødkål/rødkålssalat.

Foto: Sara B. Hansen




Ingen kommentarer:

Send en kommentar