fredag den 12. april 2019

Lammefilet med citronpesto og grøntsagsfad.

Foto: Sara B. Hansen
I anledning af den forestående påske og ikke mindst fordi det er en af mine livretter- får I her denne dejlige opskrift, som har været en af mine favoritter lige siden jeg var helt ung.

Lammefilet er noget af det lækreste kød, mørt, smagfuldt med en mild lammesmag (jeg har gennem tiden serveret det for en del der ikke tror de kan lide lam og det har ændret deres mening!).
Pestoen dertil som fungerer som sovs og det lækre og flotte grøntsagsfad med sprøde kanter, er samlet set bare et sublimt måltid. 

TIP:
Brug gerne lidt tid på at lave pestoen med morter og bank al smag og kraft ud af ingredienserne, det smager så meget bedre på den måde, frem for ved blot at blende det hele.

Foto: Sara B. Hansen

Ingredienser 4 personer:

Lammefilet:
Ca. 500 g. lammefilet
Friskkværnet peber
1 spk. olie og 2 spsk. smør
Salt

Citronpesto:
1-2 fed hvidløg
1 stor basilikum
1 dl. pinjekerner
½ tsk. Groft salt
Citronsaft af ½ citro
Revet skal af ½ citron
evt. lidt sambal olek (chilipasta)

Grøntsagsfad:
1-2 spsk. stuetemp. olivenolie
1 lille squash, tynde skiver
1 rødløg, tynde skiver
4 champignon, tynde skiver
6 kartofler med skræl(vasket), tynde skiver
3 store tomater i tynde skiver
Salt og peber
Oregano

Alle ingredienser til grøntsagsfadet skæres helt tynd-brug gerne mandolinjern til kartofler, squash, løg og skær tomter og champignon i tynde skiver med en takket kniv.
Smør et ildfast fad med olivenolie og placer grøntsagene taglagt i pæne mønstre.dryp med olivenolie, salt og oregano og bag i ovnen ved 200 grader i ca. 45 min. til de er møre og har sprøde kanter.

Foto: Sara B. Hansen

Bug gerne en stor stenmorter til pestoen og start med at mase bladene med lidt groft salt, tilsæt så hvidløg og pinjekerner og arbejd det godt sammen. tilsæt citronsaft, citronskal, sambal olek og bank videre, til sidst arbejdes olivenolien ind i massen.

Lammefilet drysse med peber og steges nogle min. på hver side i smør og olie. Drys med salt til sidst og lad hvile nogle min. inden det skæres i skiver på skrå.

Anret kødet ovenpå den skønne citronpesto og med grøntsager til.
Foto: Sara B. Hansen

Find også Saras Madunivers på FACEBOOK.

Foto: Sara B. Hansen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar