søndag den 28. oktober 2018

Kokos-mango-hindbærroulade

Foto: Sara B. Hansen.
Jeg er gået den store bagedyst i bedene i forhold til sidste uges udfordring med roulade- dog uden at sætte mig selv under tidspres :-) Men den kan nu sagtens laves relativt hurtigt- hvis du lige får lyst til noget til aftenkaffen.
Jeg har tilladt mig at ændre en smule på opskriften. Jeg vil gerne have lidt mere mangosmag ind i min og synes at flødeskum alene bliver lige "mildt" nok i smagen. Derfor har jeg pureret/finhakket en halv mango og vendt det samt kornene fra en stang vanilje i kagen her.

I forhold til marengstoppingen- så er det en ret stor portion så forbered dig selv på også at lave marengskys eller halvér opskriften.Det er også (efter min erfaring) alt for meget med 300 g. flormelis til 100 g. æggehvider.Jeg tror ikke min kunne trække mere end 175  g.
Jeg elsker vanilje men bliver lidt nærig når selv to små tynde vaniljestænger på tilbud koster 40 kr. derfor er jeg glad for at købe det på nettet hvor "Den bæredygtige bønne" (som jeg vist har nævnt før) sælger lækre, fede vaniljestænger som oveni købet er fair trade til en væsentlig bedre pris.
Foto: Sara B. Hansen.

Opskriften finder du i orginal form HER og nedenfor med mine justeringer:


Foto: Sara B. Hansen.

Ingredienser til en flot stor roulade:

Rouladebund:
3 æg (stue temp.)
150 g. flormelis
skallen far en øko citron, fintrevet
40 g. kokosmel, ristet gyldent på en tør pande( afkølet)
45 g. kartoffelmel
1 tsk bagepulver 

Creme:
3 dl. kold fløde
1 mango frugt, halvdelen i små tern og den anden halvdel pureret 
150 g. hindbær ( gem nogle flotte til pynt)
75 g. hakket mørk chokolade

Marengs:
100 g. past. æggehvider
1 spsk. citronsaft
175-200 g. flormelis ( originalopskrift siger 300 g. en det er efter min erfaring alt for meget)

Pynt: friske hindbær og rosenblade

Bunden:Del æggene i to skåle med hvider i den ene og blommer i den anden. Pisk hviderne lidt stive og tilsæt derefter 50 g. flormelis af gangen mens der piskes . Vend til sidst æggeblommer der lige er rørt sammen, ristet kokos, kartoffelmel samt sigtet bagepulver i dejen. Det er altid en god ide at sigte bagepulver så hæver bunden flot og jævnt og du får ikke små bagepulverklumper.
Fordel nu dejen jævnt på en bageplade med papir og bag den 
ca. 7-10 min. ved 200 grader (min fik 9 min.)
Kom et stykke bagepapir på køkkenbordet, drys med sukker og vend rouladebunden over på med bunden opad. Træk forsigtigt papiret af. Placer evt. et fugtigt viskestykker over bunden mens den køler lidt.


Foto: Sara B. Hansen.

Mangoflødeskum: Pisk fløde og vaniljekorn til det er rimelig stift men ikke hårdtpisket. Vend mangopure i med lette bevægelser.Fordel mangoflødeskum på bunden og drys med mangostykker, hakket chokolade og hindbær - men lad ca. 4-5 cm i den ene side være fri for bær ( så du kan lukke rouladen pænt).

Marengs: Pisk æggehviderne lidt stive og tilsæt citronsaft og pisk igen, tilsæt lidt efter lidt flormelis og pisk indtil du har en tyk og sej marengs. Fyld den på en sprøjtepose med ønsket tylle på.

Rul nu rouladen ved hjælp af bagepapiret og en lidt bestemt hånd sammen så den lukkes der hvor du har undladt at placere bær. Skær enderne af så du får flotte lige kanter. Placer på et fad.

Dekorer med marengsmassen langs midten af rouladen og brænd med en brulée gasbrænder sæt rosenblade og fine hindbær på.
Opbevar på køl indtil servering.

Find også Saras Madunivers på FACEBOOK.


Foto: Sara B. Hansen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar