mandag den 9. juli 2018

Fyldte auberginer med feta og tomat, serveret med ris og tzatziki.

Foto: Sara B. Hansen
En virkelig skøn ret som smager dejligt krydret og som en ekstra bonus bliver der fyld til overs som sagtens kan trylles til små tyrkiske pizzaer dagen efter og serveres med en god salat til. Det er i hver fald min plan :-) Den  opskrift skal jeg nok også få lagt på.


Foto: Sara B. Hansen

Fyldte Auberginer:

2 auberginer
Olivenolie
Lidt salt

2 løg, hakket
1-2 fed hvidløg, finthakket
3 dl. tomat passato
400 g. hakket oksekød
2 tsk. spidskommen
2 gulerødder, groftrevet
1 spsk. oregano
2 røde chilipebre, hakket
Salt og peber
1 skive feta, smuldret
2 tomater i skiver
Lidt dild

Tzatziki:

2 dl. græsk youghurt 2%
1 agurk
1 tsk. salt
1 fed hvidløg
1 spsk. olivenolie
1 spsk. citronsaft
Friskkværnet peber
1 bundt dild, hakket


Desuden Ris, kogt efter anvisning på pakken

Tzatziki:
Riv agurken groft, drys med salt og lad afvande i en si i ca. 15 min. Knug agurken godt. Bland dressingen af de øvrige ingredienser og vend agurken i. Lad gerne trække koldt i nogle timer inden servering. 

Foto: Sara B. Hansen

Halver auberginerne og snit dem på skærefladen i tern ca. 0,5 cm. dybt. Skær også en lille flad skive af bunden så de står bedre. Kom olivenolie på en pande og steg auberginerne ca. 5 min. på hver side. Skrab forsigtigt en del af fyldet ud hak det med en kniv og gem det i en skål. Drys de udhulede auberginer med lidt salt. Placer dem i et ildfast fad. Tænd ovnen på 200 grader.

Svits løg og hvidløg i lidt olivenolie ca. 4-5 min. Tilsæt det hakkede oksekød og brun det godt. Tilsæt spidskommen, chili, oregano,gulerødder, hakket aubergine, salt og peber samt tomatpassato og lad simre 8 min.

Foto: Sara B. Hansen

Kom fyldet i de udhulede auberginer.Gem det fyld der bliver til overs og brug det næste dag som fyld i små tyrkiske pizzaer.
Drys med smuldret feta og placer en tomatskive på. Sæt i ovnen 20-25 min.

Foto: Sara B. Hansen

Kog imens ris efter anvisning på pakken.

Find også Saras Madunivers på FACEBOOK.

Foto: Sara B. Hansen
Foto: Sara B. Hansen



Ingen kommentarer:

Send en kommentar