fredag den 9. december 2016

Søde julekys.....

Foto: Sara B. Hansen.
Hvem kan sige nej til et julekys? ikke mig i hver fald. Tidligere var jeg faktisk ikke så vild med småkager  men jeg må indrømme at der efterhånden findes en del af de hjemmebagte der har vundet mit hjerte.....dog er det vist godt at det begrænser sig til denne søde juletid, ellers er jeg bange for at jeg ville blive lidt for rundkindet ;-)

Ingredienser ca. 40 stk:

200 g. blødt smør
1 1/4 del flormelis
kornene fra en vaniljestang
4½ dl hvedemel

Pynt:
1 æggehvide 
100 g. hakkede hasselnødder

Nougatmasse:
100 g. blød nougat
50 g. mørk chokolade
1 spsk. glukosesirup

Hak nødderne fint. Bland alle ingredienser til dejen sammen.
Dejen kommes ud på bordet og deles i 40 stykker. Tril til kugler, som pensles med eller dyppes i æggehvide og så nødder og derefter sættes på en plade med bagepapir.

Tryk en fordybning i hver kage, så den bliver mere flad og der dannes en fordybning i midten. Bag kagerne i ca. 15 min ved 175 grader.

Smelt ingredienser til til nougatmassen over vandbad. Lad blandingen køle lidt af og pisk den så med en håndmixer. Fyld blandingen på en sprøjtepose eller bare en plastikpose. Sprøjt en klat nougat i fordybningen på hver kage. Lad kagerne stå køligt.
Foto: Sara B. Hansen.

Find også Saras Madunivers på FACEBOOK.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar