søndag den 6. november 2016

Pojarsky koteletter med paprikasovs og champignon.

Foto: Sara B. Hansen.
Da jeg sad og kiggede i mit gamle ringbind med opskrifter, som er samlet gennem hele mit voksne liv -
(tydeligt at min interesse for mad startede tidligt!), faldt jeg over denne opskrift. Den lød så tilpas morsom, at jeg tænkte den måtte prøves.
Som navnet lader en fornemme, er der efter sigende tale om en russisk opskrift, som engang skulle have begejstret Zar Nikolaj 1.

Opskriften er bragt i Politiken i 2009 og det sjove ved den er, at det er en blanding af kalv og kylling man bruger.
Man kan sikkert sagtens lave det af enten eller med et fint resultat også. Kødet er hjemmehakket og farsen tilsat lidt smeltet smør, det gør den saftig og velsmagende. Paprikasaucen bliver virkelig dejlig, jeg prøvede at bruge den nye "Flødefraiche" og synes den virker ret lækker.


Ps. evt. kan du gå og sippe lidt af vinen - det gør det sjovere at udtale navnet på retten :-)


Foto: Sara B. Hansen.

Ingredienser 4 personer:

2 kyllingfileter
2 kalveschnitzler
2 store håndfuldefriskrevet brødkrumme
1 dl. fløde
Revet muskat
Salt og friskkværnet peber
1 æg
rasp
2 skalotteløg
1 spsk. paprika
1 spsk. mel (eller alt. maizena)
4 dl. kalvefond
2 dl. hvidvin
½ dl. flødefraiche
250 g. champignon el. bla. svampe
smør/olie

Garnering: Persille

Tilbehør:
Server med pasta, ris eller kartoffelmos.
Foto: Sara B. Hansen.

Lad. brødkrummen bløde op i fløden. Skær kalvekød og kylling i mindre stykker og kør dem gennem kødhakkeren eller ( som jeg gjorde) hak det i foodprocessoren til det er en fin fars. Bland det hakkede kød med fløden og det opblødte brød, salt, peber og rigeligt friskrevet muskatnød.
smelt 2 spsk. smør og bland det i farsen. Lad den stå på køl i en lille time. Form herefter som bøffer (jeg fik 6 stk.) og vend i sammenpisket æg og krydret rasp. Lad paneringen sætte sig.
Hak løget fint og svits det i en blanding af smør og olie.Tilsæt paprika og mel og lad det stege lidt med i et par min. Tilsæt hvidvin og kalvefond (evt. den konc. i flydende form)Lad småsimre i ca. 15-20 min.
Tilsæt flødefraiche og lad saucen koge op. Smag til med salt og peber og si saucen. Evt. kan du også vælge at undlade mel og i stedet si saucen og efterfølgende jævne med maizena(det gjorde jeg).
Svampene renses og steges i lidt smør til væden er fordampet. Steg Pojarsky koteletterne i en blanding af smør og olie. server med svampe, sauce og det valgte tilbehør.
Foto: Sara B. Hansen.

Find også Saras Madunivers på FACEBOOK.

Foto: Sara B. Hansen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar