lørdag den 3. oktober 2015

Vidunderlige Madeleinekager med cirtron og birkes.

Foto: Sara B. Hansen.
Disse små fine franske kager er bare så skønne friskbagt til en god kop te eller kaffe. Sprøde,bløde og luftige på en gang. Muslingeformen får de fra Madeleinekageformen som kan købes i velassorterede isenkræmmere og ellers findes mange steder på nettet.
Jeg er vældig glad for min form som har plads til 12 lækre kager.

Kagerne kan også sagtens fryses, så du har til en anden dag. Jeg har lavet disse med citron og birkes en rigtig dejlig smagskombination og de sprøde birkes i dejen er rigtig godt. Men man kan lave varianter med chokolade, vanilje, marcipan eller tilsætte lidt mandelmel.


Foto: Sara B. Hansen.


Ingredienser ca. 12 stk:

90 g. smør
90 g. hvedemel
½ tsk. bagepulver
90 g sukker
2 æg
1 tsk. vaniljekorn
1 stor spsk. blå birkes
Revet citronskal fra en halv usprøjtet citron
saften fra en halv citron

Pynt: Flormelis


Foto: Sara B. Hansen.


Smelt smør og lad det køle af, Pisk imens sukker og æg til en meget luftig og cremet konsistens. Tilsæt vanilje og citronskal og birkes og vend det i med lette bevægelser med en dejskraber, tilsæt mel sigtet sammen med bagepulver, lidt af gangen til æggemassen og vend det forsigtig sammen. Tilsæt smør og citronsaft, Lad dejen stå på køl mens ovnen varmes op til 200 grader. Smør formen godt.Herefter kommes en spsk. dej i hver hul af Madeleineformen(kom ikke for meget i formen, så hæver kagen ud over kanten).
Sæt i ovnen og bag til de er gyldne og flot hævede ca. 12-15 min. Tag dem ud af formen og vend dem med muslingemønster opad. Sigt en smule flormelis over og server.



Foto: Sara B. Hansen.

Find mig også på FACEBOOK


Foto: Sara B. Hansen.

2 kommentarer:

  1. Mmm, madeleinekager snyder altså med deres simple udseende. Det er klart en favorit. Lykkes det dig at få en pukkel på bagsiden? Jeg har aldrig haft held med det, og desværre har jeg glemt det tip, jeg faldt over for et halvt års tid siden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa, ja de er så enkle og lækre 😜 med en pukkel mener du vel bare at de hvælver opad på den modsatte side end muslingemønstret ik? Det gør de alle sammen, næsten så meget at de Sprækker let.Kh Sara

      Slet