søndag den 12. juli 2015

Brombærtrifli med skyrflødecreme og sprøde honningristede havreflager.

Foto: Sara B. Hansen.
Er du heldig at have brombær i haven? så er dette måske lige en dessert for dig :-) 
Jeg havde lidt i fryseren fra min svigerforældres kolonihave og supplerede med lidt friske til at pynte med. Jeg synes det er en rigtig lækker dessert både smagsmæssigt og for øjet at se på.
Jeg har lavet en creme af flødeskum vendt med skyr, lidt honning og vanilje og lavet en brombærgrød af de frosne bær.
Havreflagerne er et gyldent sprødt og lækkert drys (som forresten også smager skønt på græsk yoghurt eller skyr om morgenen).

Foto: Sara B. Hansen.


Ingredienser 4 store glas(eller 6 mindre):

Brombærgrød:
300 g. brombær evt. fra frost
200 g. sukker (smag til, det er individuelt hvor sødt man kan lide det og afhænger også af hvor modne bærerne er).
½-1  vaniljestang korn og den tomme stang
½-1 dl. vand
1½ spsk. kartoffelmel rørt ud i lidt vand

Skyrflødecreme:
3 dl. piskefløde
3 dl. skyr
2 tsk. vaniljesukker
1 spsk. flydende honning

Honningristede havregryn:
4 dl. havregryn
20 g. smør
2 store spsk. honning

Desuden:
Friske brombær til pynt.

Foto: Sara B. Hansen.
Foto: Sara B. Hansen.

Kog brombær, vand, vanilje og sukker stille op og lad det simre 10 min. tid. jævn derefter med kartoffelmel rørt ud i lidt vand. Smag evt. til. Hæld på en skål og lad køle.

Smelt smør og honning på en pande og vend havregrynene godt deri, rist nogle minutter. Bred dem derefter ud på et stykke bagepapir på en plade og sæt det i ovnen ved 150 grader til det er gyldent. Hæld i en skål og lad køle - så bliver det helt sprødt.

Pisk fløde og vaniljekorn stift og vend derefter med bløde bevægelser, brug gerne en dejskraber, sammen med skyr og honning.

Fordel nu i serverings glas eller skåle først ristede havregryn, så brombærgrød og ovenpå skyrflødecremen, fortsæt med flere lag. Slut af med havredrys og et friskt brombær på toppen.

Find mig også på FACEBOOK.

Foto: Sara B. Hansen.

9 kommentarer:

  1. Selv med maven fuld af jordbær, kan jeg næsten ikke vente på brombærsæsonen. Uden fløde ville din trifli i øvrigt være en fantastisk morgenmad, som jeg kunne spise igen og igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Emilie, ja der er så mange skønne bær og hver har sin charme. Jeg har kun hindbær, solbær og lidt ribs men ville gerne have stikkelsbær og brombær også :-) helt enig med dig i forhold til det morgenmaden, man kan.Jo sagtens undlade fløde og blot bruge græsk yoghurt eller skyr. Sommerhilsen fra Sara

      Slet
  2. Sara, hvor ville jeg ønske, at vi to boede tæt på hinanden, så du kunne få nogle af mig - jeg har lige plukket 4 kg stikkelsbær af mine to buske og har stadig mange i fryseren fra sidste år. Se at få købet et par buske. Den ene busk er et flot opstammet træ nu, så bærrene er nemme at plukke. Sådan et par stykker kunne du sagtens have i pyntehaven sammen med et par vinrabarber. Jeg laver gele, syltetøj og grød af mine.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Elsebeth, ja det er ærgerligt! Jeg er sikker på at vi kunne have været et par gode "kaffesøstre", trods aldersforskellen og nydt godt af at smage hinandens kager, brød m.m. men du har ret- jeg må have anskaffet mig nogle buske selv.
      Kh Sara

      Slet
  3. Alderen spiller ingen rolle for et godt og nært venskab, Sara. Jeg havde en vidunderlig veninde, som var præst; hun var på min mors alder.
    Jeg er sikker på, at 'køkken-aktiviteterne' ville være den mindste del af vort venskab. Jeg vil gerne møde dig engang - og din mand og dine drenge, selvfølgelig.
    Elsebeth

    SvarSlet
  4. Har idag været af sted og plukke brombær. Fandt så din skønne opskrift. De er så flotte i glassene og smager himmelsk. Ihvertfald ikke sidste gang de laves🥰

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, det er dejligt at høre:-) Synes også selv at den er så lækker.Jeg har plukket masser af skønne vilde brombær denne sommer. De smager meget bedre end dem fra butikkerne og så er de endda gratis :-)

      Slet
  5. Hej. Det er absolut en opskrift der skal afprøves. Kan man lave dem dagen før ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej, dejligt du får lyst at prøve- den smager dejligt! du kan godt lave den på forhånd- men vent med at komme drys på til kort før servering, så det er dejlig sprødt :-)

      Slet