onsdag den 27. maj 2015

Grøntsagsklatkager med blomkål og ærter.


Foto: Sara B. Hansen.
Onsdag herhjemme er altid vegetarisk.  I aftes serverede jeg disse små grøntsagsklatkager og det var et hit herhjemme, der er masser af blomkål, ærter, purløg og andet godt i dem. Vi fik dem med en råkost og nye danske kartofler og en cremefraiche dressing. Man kan også sagtens lave dem med andre grøntsager fx. broccoli, majs, gulerod, squash, spinat m.m. 
Jeg blev inspireret af denne opskrift, men lavede min egen version og det er ikke sidste gang jeg eksperimenterer med de grønne klatter :-).


Foto: Sara B. Hansen.


Opskrift ca. 16 stk. 

4 æg
4 dl. minimælk
3½ dl self raising flour (Amo)
200 g. små blomkålsbuketter ( Ca. ½ stort hoved)
3 dl. frosne ærter
1 bundt purløg, klipppet
1 tsk. salt
friskkværnet peber
2 tsk. Santa Maria urtegårds blanding 
½ tsk. chiliflager medium styrke
1 tsk. hvidløgspulver
½ dl. revet parmesanost

1 dl. Rapsolie til stegning 

Del blomkålshovedet i små buketter og kog dem ca. 5 min i saltet vand. dræn vandet fra.

Pisk æg, mælk, mel, salt, krydderier sammen med en håndmixer, tilsæt parmesan samt purløg, ærter og blomkålsbuketter.

Lad evt. blandingen trække lidt i køleskabet mens du gør tilbehøret klar. Steg herefter klatterne i olie, så meget at det dækker bunden af panden, når olien er varm, steges de gyldne på begge sider og lægges på køkkenrulle efterhånden som de bliver færdige.

Vi fik dem med nye kartofler, råkost og en cremefraiche dressing rørt med krydderier.

Find mig også på Facebook.

Foto: Sara B. Hansen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar