lørdag den 30. maj 2015

Abrikostærte med mandelcreme.

Foto: Sara B. Hansen.
Jeg har en svaghed for de små runde abrikoser med deres bløde overflade og  blussende røde kinder, det er simpelthen en nuttet lille frugt som også smager skønt.
Ofte spiser jeg dem bare friske, men de får også en virkelig skøn smag når de bages som i denne tærte. Mandelmassen, også kaldet frangipane, kan bruges som fyld i alle bagte frugttærter og er lavet af æg, smør, mandelmel, sukker og vanilje. Den er rigtig lækker.


Foto: Sara B. Hansen.

Opskrift Abrikostærte:

Frangipane mandelmasse:
2 små æg
85 g. mandelmel
80 g. smør, blødt
5 spsk. sukker
½ tsk. vailjekorn.
ca. 14 abrikoser, halveret

1 portion mørdej. 

Jeg havde en portion fra forleden hvor jeg bagte denne lækre tærte.
OBS. opskriften på mørdej nedenfor, giver nok til to tærter, du kan halvere hvis du kun vil lave til en tærte og ellers gem den ene halvdel til at bage med en anden dag.

Mørdej:
200 g. koldt smør
250 g. mel
100 g. flormelis
½ tsk. vaniljekorn
1 nip salt
1 helt æg
1 spsk vand



Foto: Sara B. Hansen.


Det nemmeste er at lave mørdejen i en foodprocessor, så kommes alle tørre
ingredienser bare sammen med smøre ned i foodprocessoren og køres til smulder og æg samt vand tilsættes, kør indtil den samler sig og vupti så er den klar ;-) Ellers smuldres/ nuldres smør og mel, øvrige tilsættes og dejen samles med æg og vand. Lad evt. hvile 30 min på køl - men den kan også bruges med det samme og blot skæres i skiver der trykkes ud i formen. Prik bunden med en gaffel.


Pisk alle ingredienser til mandelmassen sammen og smør cremen på tærtebunden. Halver abrikoserene og placer dem ovenpå.

Sæt i en 200 grader varm ovn og bag den i ca. 30 min. Server gerne lun med en klat vaniljeis til eller lidt cremefraiche.

Find mig også på FACEBOOK.
Foto: Sara B. Hansen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar