mandag den 14. juli 2014

Grøn spaghetti carbonara med squash.

Foto: Sara B. Clausen.
Forleden fik jeg nogle fine små squash af min søde og have-glade/kyndige kollega :-) Jeg elsker bare den slags gaver fra andres haver
Jeg var slet ikke i tvivl om at den ene skulle bruges i denne ret, som jeg så i "Sæson" forleden. Der er altid god inspiration! Det er en lidt sundere variant- dels med mere grønt, ingen fløde og også fuldkornsspaghetti. Jeg valgte at bruge noget magert røget skinke i tern (fra Lidl) fremfor den noget fede pancetta (italiensk bacon) men det står jo en helt frit for. Skriver opskriften som jeg gjorde.

Ingredienser 3-4 pers.

400 g. Spaghetti
Salt
250 g. røget skinke i små tern (el. 150 g. pancetta el. bacon)
1 squash
1 fed hvidløg
1 spsk. olivenolie
3 øko. landæg
100 g. fintrevet parmesan
Sort peber
½ håndfuld persille
½ håndfuld basilikum

Start med at komme spaghettien i en gryde med saltet kogende vand, den skal koges lidt mere al dente end normalt, så reducer kogetiden med 1½ min. Steg derefter bacon i olivenolie på en pande til det er lidt sprødt.Riv squashen groft på et rivejern og hak hvidløget fint. Hak også basilikumblade samt bredbladet persille, så det er klar. 
Når baconternene er sprøde tilsættes squash og hvidløg og svitses med ca. 4 min.Pisk imes æg og parmesan samt friskkværnet peber sammen. Nå spaghettien er klar, hældes det gennem et dørslag- men gem først ca. 1-1½ dl. af kogevandet.

Kom pastaen tilbage i gryden, der fortsat er tændt under. Hæld squashblandingen og æggemassen samt lidt kogevand ved og rør godt igennem. Sluk for varmen eller skru helt ned (hvis det er induktion der hurtigt mister varmen) vend krydderurter i og smag retten til med mere peber eller salt om nødvendigt.

Æggene og osten bliver cremet mens det står på eftervarmen.
Det er vigtigt ikke at komme pasta og æggeblanding direkte i den varme pande med squash m.m. da varmen kan være for kraftigt og dermed få æggene til at koagulere helt i stedet for at være lækre og cremet.

Find mig også på FACEBOOK:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar