tirsdag den 25. februar 2014

Boller i karry - all spiced up.

Foto:Sara B. Clausen.
Jeg elsker krydret mad og samtidig kan jeg godt lide nogle af de gode gammeldags danske retter, så for mig fungerer det ret godt, at tilføje krydderier fra mere eksotiske himmelstrøg og lege lidt med tilbehøret som i dag hvor der var dejlig frisk ananas og sukkerærter dertil."Plejer man at få ananas til? " spurgte min yngste og svaret er nok nej, men at det passer godt sammen med karry og jeg elsker at variere.
Man kan også skifte mellem hvilken kødtyper man bruger fx. oksekød eller kylling som alternativ til kalv/flæsk.
Da vi er mange herhjemme laver jeg gerne en god stor portion - men man kan jo halvere eller komme lidt i fryseren til en anden dag. 

Ingredienser 6 personer:

1000 g. magert svinekød
1-1½ spsk. salt
peber
2 æg
2 løg
1 fed hvidløg
2 tsk. chiliflager
2 cm ingefær, skrællet
1 tsk. spidskommen
1 spsk. gyroskrydderi (blanding kan udelades)
1 frisk rød chili
1 frisk grøn chili
2 dl. mælk
1 dl. havregryn
Vand og grønsagsbouillon

Sovs:
3 tsk. karry
3 dl. madlavningsfløde 
6 dl. kogevand/grøntsagsbouillon
30 g. smør
3 spsk. hvedemel
Salt/peber

Tilbehør: Frisk ananas, sukkerærter og brune basmatiris.

Start med at røre farsen med salt og tilsæt herefter æg, chiliflager, spidskommen, gyroskrydderi og peber. Blend de friske chilier, ingefær, hvidløg og løg til en jævn masse (tilsæt evt. en smule vand)- rør det i farsen sammen med havregryn og mælk. Lad farsen hvile en halv times tid.

Sæt en gryde med vand over og tilsæt lidt flydende grøntsagsfond eller terning samt salt. Vandet skal ikke spilkoge men holdes sådan lige under kogepunktet. Form små boller med en lille ske og dump dem ned i vandet. Lad dem koge til de er faste og stiger op til overfladen.tag dem op med en hulske.

Smelt smøret i en gryde og svits karry deri, tilsæt mel og rød det ud. Tilsæt grøntsagsbouillon lidt af gangen og pisk grundigt. Tilsæt herefter madlavnings fløde og smag til med salt og peber. Kom kødbollerne i sovsen og varm igennem. Server med det foreslåede tilbehør eller hvad du selv kan lide.

Find mig også på Facebook lige her: https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

2 kommentarer:

  1. Det er en meget god idé at lave mad til flere dage. Det var dog kun den allerførste gang, jeg frøs bollerne ned i sovsen, for så stod jeg der med optøede boller i noget skilt og underligt udseende "sovse-noget". Bollerne skulle fiskes op, renses for pludder, og sovsen skulle under kærlig behandling. Jeg fryser derfor boller og suppe ned hver for sig - og det tager (næsten) ingen tid at lave sovsen af suppen.
    Jeg håber, du er kommet af med alle malerpletterne :-)
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elsebeth, hyggeligt med din hilsen :-)det skrider bestemt fremad med vores nye hus. Har også prøvet noget lig det du beskriver en gang. Så jeg plejer også bare at fryse kødbollerne. Men fryser man det samlet, så kræver det bare en blid opvarmning hvor man ikke rører for meget. Evt. Mikroovn. Håber alt er vel hos dig? Kh Sara

      Slet