torsdag den 30. maj 2013

Sommerlig kartoffelsalat med radiser, agurk og rygeostcreme.

Foto: Sara B. Clausen.
En dejlig kartoffelsalat som smager skønt til alt fra fisk til kylling- den vil jeg helt sikkert komme til at lave nogle gang i løbet af sommeren. Den er dejlig som skrevet her- men kan sagtens varieres med andre ingredienser, fx. forårsløg, rødløg, friske grønne asparges i tynde skiver osv.

Foto: Sara B. Clausen.
Opskrift 4. personer:
1 kg. nye kartofler
1 bundt radiser
½ agurk uden kerner.
Salt
Et lille bundt purløg
Evt. purløgsblomster til pynt

Rygeost creme:
100 g. Rygeost fx. Thrane mejeri øko. 1%
Revet citronskal fra 1/4 citron, øko
2 dl. creme fraiche 9%
1 spsk. Grøn dressing mix fra Urtekram (eller blandede friske urter).
Salt og peber

Kog kartoflerne i letsaltet vand til de er møre men faste. Lad køle og skær i tern. Flæk agurken på langs og skrab kerner ud, skær i skiver. Skyl radiser og skær i skiver. Rør dressingen sammen vend med kartofler, radiser og agurk. Klip purløg over og pynt evt. med blomster.

Foto: Sara B. Clausen.
Find mig også på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

2 kommentarer:

  1. En indbydende kartoffelsalat. Lige et fif: Purløgsblomsterne er IKKE KUN til pynt - de er til at spise; jeg plukker blomsterbladene af, da stilk og blomsterstol er hårde og ikke frister. Jeg bruger også blomsterknopperne fra mine salvieplanter i salat; dem er der meget mere "mad" i, og de har også en skøn farve.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Elsebeth- jeg ved godt at de er spiselige og gør det også selv- jeg pynter faktisk aldrig min mad med ikke spiselige blomster. Vil glæde mig til selv at kunne plante lidt lavendel og måske tallerkensmækkere snart :-)
      God weekend. Kh Sara

      Slet