mandag den 27. maj 2013

Fluffy pandekager med ricotta, friske blåbær og rabarber- /hindbærsirup.



Dejlig opskrift på pandekager fra Gastros nyhedsbrev- jeg har suppeleret med en vaniljestang og lidt revet citronskal i dejen og min egen rabarber-/ hindbærsirup - skriver også lige opskriften på den, som sagtens kan bruges til is og dekoration ved andre desserter også.Pandekagerne smager skønt og er dejligt luftige.



Opskrift ca. 15 stk.

3 æg
250 g. ricotta
250 creme fraiche ( jeg brugte bare 5%  men ifølge origainal opskrift er det 18%)
½ tsk bagepulver
160 g. hvedemel
1 spsk. Sukker
Kornene fra en stang vanilje
Revet citronskal fra ca. 1/4 citron
Et nip salt
smør til stegning.

Tilbehør: Friske blåbær og rabarber-/hindbærsirup.

Del æggene i blommer og hvider og pisk  derefter æggeblommer, vaniljekorn, ricotta, mel, bagepulver salt, citronskal og sukker sammen. Pisk hviderne stive og vend i dejen, så du får en luftig, rimelig tyk dej.
Steg små klatter i lidt smør på panden. ca. 2 min. på hver side. Server lune med hindbær-/rabarbersirup eller lignende sirup over og frisk blåbær.



Rabarber-/Hindbærsirup:

800 g. rabarber, renset og skåret i mindre stykker
200 g. hindbær fra frost
1 dl. vand
1 stang vanilje
500 g. sukker
Evt. nonoxal for at neutralisre oxalsyren i rabarberne (se dosering på flasken).

Kog rabarber og hindbær i ca. 20 min sammen med vand og vaniljekorn og den tomme stang. Lad koge i ca. 30 min.under låg. tag af varmen og passer kompotten igennem en sigte så du kun får saften. Hæld tilbage i gryden og tilsæt sukker. Lad det koge ind til en tykkere konsistens- 20-30 min. Hæld på rene flasker eller glas.

Foto: Sara B. Clausen.
Find mig også på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Ingen kommentarer:

Send en kommentar