mandag den 15. april 2013

Elsebeths Præriebrød- koldhævet.

Foto: Sara B. Clausen.
Forleden modtog jeg en lille pakke fra en af mine bloglæsere som omtalt her og resultatet af det er så blevet dette brød, som er lavet efter hendes opskrift. Jeg synes at det smager rigtig godt og min yngste der har været morgenfrisk sammen med mig i dag er enig.
Jeg synes godt at brødet må se en anelse rustikt ud- så det fik bare lov at hæve på pladen. Ovnen blev brugt som raskeskab og det fungerede rigtig godt. Lilla præriebygkerner er måske ikke det letteste at skaffe så brug evt. perlebyg el. øko. speltkerner i stedet.


Foto: Sara B. Clausen.

Opskriften giver to pænt store brød.

350 ml. koldt vand
175 ml. kærnemælk
20 g. gær
10 g. sukker
18 g. salt
2 små æg
400 g. fuldkorns hvid hvede
400 g. hvedemel
3 små håndfulde kogte lilla præriebygkerner- alternativt perlebyg/speltkerner

Jeg bruger min Kenwood røremaskine til at lave brødet. Først røres gæren ud i den kolde vand og kærnemælk. Herefter tilsatte jeg fuldkorns hvid hvede og æltede det nogle min. Så kom salt, sukker, kerner og resten af melet i og det hele blev æltet godt igennem ca. 10 min på høj hastighed, til dejen slap kantens sider. Det skal være en fugtig dej.

Dejen hæver i køleskab i en skål med låg eller dækket med plastikfilm. Næste dag tages brødet ud og formes til 2 brød. Disse placeres på bagepapir på en plade.
Tænd for lyset i ovnen og sæt pladen samt en stor skål (ca. 1 liter) kogende vand i bunden af ovnen. Luk lågen og lad brødet hygge sig derinde i et fugtigt og lunt miljø uden træk i ca. 30 min. Dejen skulle gerne hæve lystigt op.

Herefter tages brødene ud. dækkes med oliesmurt film eller en opsprættet plastikpose- mens ovnen varmer op til 250 grader. Brødene fik et længdesnit og blev penslet med mælk. Sættes herefter i den varme ovn.Efter 5 min. skrue ned til 200 grader. Bages ca. 20-25 min. De skal danne en mørk skorpe og lyde hult når der bankes i bunden.
Lad køle på rist inden det skæres.


Foto: Sara B. Clausen.


Find mig også på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Ingen kommentarer:

Send en kommentar