onsdag den 26. december 2012

Kylling Florentine med sprøde bådkartofler.

Foto: Sara B. Clausen
Dette er en virkelig lækker ret som jeg holder meget af at lave, dejlig tomatsauce, "flødeblød" spinat, revet emmentaler og saftig kylling schnitzel- whats not to like?
Prøv den - det er et sikkert hit :-)

Foto: Sara B. Clausen


4 personer:

4 kyllingbryst fileter
1½ dl. hvedemel (alternativt kartoffel el. majsmel)
Salt og peber

Tomatsauce:
1 spsk. olivenolie
1 løg finthakket
2 fed hvidløg finthakket
1 dåse flåede tomater
½ dl. hvidvin
1 tsk. sukker
1½ tsk. oregano
salt og peber

Spinat:
500 g. skyllet og renset frisk spinat
½ dl. piskefløde
salt og peber
½ tsk. muskatnød

Desuden: 100 g. revet emmentaler eller lignende ost.

Tilbehør: 1 kg. kartoffelbåde vendt i olivenolie og drysset med salt. Stil dem enkeltvis på bagepapir med lidt afstand imellem. Steg dem sprøde i ovnen ved 200 grader i ca. 30-40 min.
Tomatsauce:Varm olien i en gryde og tilsæt det hakkede løg og hvidløg. Sauter i 5 min. til de er klare, Tilsæt hvidvin og lad simre et par min. tilsæt tomater, sukker og krydderier. Lad simre i ca. 15 min. eller til den er blevet tyk. Tag af varmen og sæt til side.

Spinat:Hak spinaten groft og damp den i nogle min. i letsaltet vand, til den falder sammen. Afkøl lidt og klem væden af den. Kom tilbage i gryden og vend med fløde, salt, peber og lidt muskatnød.

Afpuds kødet og placer det mellem to plastikposer på et skærebræt. Bank dem flade med kagerullen eller en kødhammer. De skal være ca. 1½ cm tykke.
Vend schnitzlerne i hvedemel børst overflødigt af dem.Drys med salt og peber. Steg dem to min. på hver side i en blanding af lidt smør og olie.

Kom tomatsaucen i bunden af et ildfast fad. Placer de stegte schnitzler ovenpå med lidt afstand. Fordel spinaten ovenpå og slut af med at toppe med osten. Sæt i en 200 grader varm ovn i ca. 10-15 min.

Velbekomme :-)


Foto: Sara B. Clausen




Ingen kommentarer:

Send en kommentar