søndag den 2. december 2012

Grøn ærte- og aspargessuppe med kyllingkødboller.

Foto: Sara B. Clausen
Denne opskrift faldt jeg over i Arlas "Alle tiders Karoline"- men jeg har ædret lidt i den i forhold til hvad jeg havde på lager og synes der skulle i. jeg har brugt tørret citrongræs i kødbollerne da jeg ikke havde nogen øko. citron så jeg kunne rive skallen deri. Desuden valgte jeg at komme lidt ekstra krydderier i, da jeg synes kødbollerne lød lige neutrale nok. Desuden brugte jeg flere ærter og mindre asparges. Skriver den oprindelige opskrift men tilført mine ekstra forslag.
Det er en lækker og smuk suppe i flot farve. Kan varmt anbefales :-)

Foto: Sara B. Clausen


4 pers. Ingredienser:

Suppe:
450 g. grønne friske asparges
½ liter grøntsagsbouillon
300 g. frosne ærter
½ liter letmælk (jeg brugte minimælk)
1½ tsk. groft salt
Friskkværnet peber

Kyllingkødboller:

500 g. hakket kyllingekød 5%
3/4 tsk salt
2 tsk. revet citronskal elleralternativt to tsk. tørret citrongræs (Urtekram)
1 tsk. hvidløgspulver (mit forslag)
2 tsk. løgpulver ( mit forslag)
Friskkværnet peber
2 spsk. Smør og olie til stegning( jeg brugte lidt citronolie)

Tilbehør:
100 g. strimlet babysalatblade.
Evt. Citronbåde til at klemme over.
Evt. brødcroutoner (toastbrød i tern ristet i lidt smør) eller bare en god skive brød.

Knæk de nederste seje ender af de grønne asparges. Skær hovederne af og gem til pynt på suppen. Skær resten af dem i stykker. Bring ærter, asparges og bouillon i kog i en gryde. Kog ved kraftig varme i ca. 5-10 min. Blend suppen og tilsæt mælk, salt og peber og varm den igennem igen.

Rør kyllingfars med salt og citronskal eller citrongræs samt øvrige krydderier. For til små fine kødboller og steg dem gyldne på alle sider i en blanding af smør og olie.
Ryst panden hyppigt under stegning for at holde dem runde.

Anret den varme suppe i en dyb tallerken og kom varme kødboller i pynt med aspargeshoveder og babysalatblade.

Server med enten en god skive groft brød eller ristede brødcroutoner og evt. lidt citronbåde for at klemme saften over.

Foto: Sara B. Clausen



Ingen kommentarer:

Send en kommentar