tirsdag den 18. december 2012

Chokolade-/appelsin bradepandekage.

Foto: Sara B. Clausen

"Ups, mor jeg skal da vist forresten lige have kage med i morgen"- forlød det i går kl. 20.30 hvor jeg ellers så småt begyndte at kunne se en ende på en lang dag med mange opgaver - der skal nok være nogen af jer der også har prøvet det :-) Det er sikkert hverken første eller sidst gang herhjemme. Bagte en lækker chokolade/appelsinkage og pyntede i anledning af den forstående højtid med et juletræ.

Til en bradepandekage:

400 g. hvedemel
4 æg
400 g.sukker
200 g. smør
1½ dl. mælk
1½ dl. friskpresset appelsinsaft eller juice
6 spsk. kakao
1 tsk. vaniljekorn (urtekram)
4 tsk. bagepulver
1 dl kogende vand

Pynt. Chokoladeglasur 

Pisk æg og sukker tykt og skummende, tilsæt det smeltede smør mens du pisker. Rør appelsinsaft og mælk i dejen. Bland de tørre ingredienser og sigt dem i dejen så du undgår klumper. Hæld det knapt kogende vand i dejen under omrøring. Kom dejen i en bradepande, foret med bagepapir. Når den er afkølet kan kagen pyntes. 

Hvis det ikke lige er til en klasses time -  men måske flere voksne er smeltet mørk chokolade med appelsinstrimler revet over et godt alternativ til pynt.

Bag kagen ved 180 grader i ca. 20- 25 min.

Tip: gør kagen ekstra lækker ved at tilsætte 100 g. hakket mørk chokolade og erstat evt. det kogende vand med stærk kaffe (varm).

9 kommentarer:

  1. Hvor er den hyggelig - Meget julet på den gode måde.
    Der var dit barn heldig, at have en så kreativ og bageglad mor :-)

    Glædelig jul

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have, min søn blev i hver fald glad for at vågne op og se at jeg havde bagt en kage, trods den sene udmelding :-)

      Slet
  2. Ak ja, sene udmeldinger kender de fleste mødre vist til. Engang faldt min søn dog selv i. Han spiste hjemme hos mig, fordi han var så dygtig til at lave mad, så han havde ikke brug for at lære det - men han boede på kollegium i nærheden. "Godnat og sov godt", sagde han en aften som 18 årig. Da jeg stod op næste morgen, kunne jeg ikke forstå, at der var en chokoladekageduft i huset. Det viste sig, at han var gået i seng derhjemme og pludselig kom i tanke om, at han skulle have kage med næste dag i gymnasiet. Så han stod pligtskyldigt op og gik hjem til mig og gav sig til at lave kage. Køkkenuret tog han med ind i stuen og fik sig en lur på sofaen, mens den bagte. Heldigvis blev klassekammeraterne glade for kagen! Hans kage blev dog ikke så smukt pyntet som din, for da den var bagt gik det straks i rask trav hjem i seng - igen!
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak.Sikken en god historie Elsebeth (hvor gammel er din søn i dag?). lidt sjov fornemmelse at vågne i sit eget hjem med chokoladeduft fra køkkenet :-) Rigtig glædelig jul til dig og dine.
      Kærligst Sara

      Slet
  3. Min søn er 47 år nu, og da jeg altid har sagt, at det er de dumme mødre, der laver de dumme mænd, så er han selvfølgelig udlært hjemme hos mig og er meget dygtig i et køkken, til at vaske, stryge, også skjorter, og hvad der ellers hører til for at kunne klare sig selv. Men han handler sine leverpostejer i min fryser (så er han sikker på kvaliteten!). Hvis vi skulle have gæster til aftenkaffe, mens mine to børn boede hjemme, kunne jeg bare ringe, så var der bagt kage, når jeg kom hjem. Måske derfor glæder det mig at se, at din søn også kan begå sig i et køkken - og endda med stort held - eller vel snarere, dygtighed.
    Jeg vil også ønske dig og din familie en rigtig glædelig jul og et velsignet nyt år (med dejlig mad og kage til!).
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Elsebeth, mange tak for endnu en god historie - Det lyder som en rigtig god ordning med det "kageopkald". Glædelig jul og et godt og lykkebringende nytår til dig også,Tak for hyggelige kommentarer/korrespondance om mad med mere i dette år - jeg håber at du vil følge med i det kommende år også.
      Kh Sara

      Slet
  4. Kære Sara!

    Jeg vil kigge ind til dig, så ofte det er muligt - det lover jeg - jeg kan heller ikke lade være ...
    Elsebeth

    SvarSlet
  5. Har lavet kagen. Dog med en "sjat" chili i. Det blev den bestemt ikke dårligere af... Mums

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt at høre Anders, kan være jeg også skal prøve det næste gang :-) Tak for tippet.
      Kh Sara

      Slet