fredag den 30. november 2012

Panerede koteletter med knuste kartofler og æblekompot.

Foto: Sara B. Clausen

Denne opskrift stammer fra New Yorker by hearts Amerikanske kogebog. Efterhånden har jeg fået prøvet en del derfra. Det er en lækker ret og jeg fik fat på et par flotte tykke koteletter med skaft som var gode dertil.knuste kartofler er jo bare gode og æblekompotten klædte retten rigtig godt. Mig og min ældste søn som var alene i dag, kan i hver fald anbefale retten :-)


Jeg fandt nogle flotte franske spisekartofler i kvickly hvor de har mange sjove sorter for tiden.

Foto: Sara B. Clausen


Foto: Sara B. Clausen

Foto: Sara B. Clausen

Ingredienser(4 pers.):

4 tykke koteletter, gerne med ben/skaft.

Panering:
1½ dl. panko el. almindelig rasp
Salt og friskkværnet peber
1 tsk. sød paprika
2 tsk. hvidløgspulver
2 tsk. løgpulver
1½ spsk. tørret persille
2 tsk. oregano
Evt. et nip cayenne ( det gjorde jeg).

Æblemos med rosmarin:
6 æbler fx. belle de boskoop
2 spsk. æbleeddike
4 spsk. rørsukker 
1 tsk. rosmarin tørret eller frisk
Salt og friskkværnet peber.
1/4 dl. vand.

Knuste kartofler:
500 g. ikke for store kartofler med skræl.
Lidt smeltet smør
Flagesalt
Friskkværnet peber
Evt. lidt timian

Forvarm ovnen til 200 grader. Ryst ingredienserne til paneringen sammen i en pose. Pensl koteletterne med lidt vand og vend dem enkeltvis i paneringen i posen, ryst den godt så paneringen fordeles jævnt på alle sider. Læg dem i et smurt fa (evt. på bagepapir)  og steg dem i ovnen  ca. 40 min. med skaft og 25 hvis det er uden. Afhænger selvfølgelig idt af tykkelsen også.

Kom æblebåde i en gryde sammen med de øvrige ingredienser (på nær salt og peber) og lad det simre i ca. 15 min. Mos evt. lidt med en gaffel. Smag til med salt og peber.

Skyl kartoflerne godt og kog dem til de er akkurat møre. Dup dem tørre og læg dem på et stykke bagepapir på en ovnplade. Knus dem let enten med en kødhammer eller simpelthen med en renvasket hånd- det giver lidt mere fornemmelse for at den knuses men ikke går helt i stykker. Pensl de med smeltet smør og drys med flagesalt og evt. lidt timian. Bag i ovnen til de er  let gyldne og sprøde. Server evt. med en god salat til.

Foto: Sara B. Clausen

Foto: Sara B. Clausen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar