fredag den 29. november 2013

Skønne krydrede julekager- mini Bastogne.

Foto: Sara B. Clausen.
Disse skønne, sprøde og krydrede småkager er blevet en juleklassiker og et stort hit hjemme hos os.
Jeg kalder dem for mini Bastogne- for det synes jeg de ligner og smager som. En kage jeg altid altid har elsket!
Du skal bruge en kødhakker med"rektangel-hulmønster". Det kan du se på billederne herunder. Man kan tit købe sådan en gammeldags håndbetjent kødhakker til en god pris. Jeg gav 40 kr. for min.


Foto: Sara B. Clausen.
Ingredienser: ca. 170 stk.

175 g brun farin 
2 tsk. natron 
1 spsk. stødt ingefær 
1 spsk. kanel 
150 g blødt smør 
Saft og revet skal af ½ usprøjtet citron 
225 g mørk sirup 
500 g mel 

Bland farin,natron, ingefær og kanel og rør smørret i. Tilsæt citronskal og saft sammen med siruppen og rør blandingen ensartet. Tilsæt melet lidt ad gangen, ælt dejen godt igennem og lad den hvile på køl i 2-3 timer. Kom dejen i en kagesprøjte med en plade med et rektangel-hulmønster. Skær dejstængerne 5 cm lange og læg dem på en plade med bagepapir. Bag kagerne ved 175° i 10 min. og lad dem afkøle på en bagerist. 



Foto: Sara B. Clausen.
Foto: Sara B. Clausen.


Find mig også på Facebook lige her: https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345


og husk at du kan vinde et fint cookiesæt i min "Giwe away": https://www.facebook.com/media/set/?set=a.366553926813912.1073742026.194466280689345&type=1

Foto: Sara B. Clausen.

2 kommentarer:

  1. Det er vist lige den opskrift jeg har ledt efter! Og totalt bonus, at man kan bruge den gamle kødhakker - elsker bare at bruge den i køkkenet - den er sådan en god måde at involvere børnene på.

    SvarSlet
  2. Hej Mona😊Det er jeg glad for at høre, de er i hvert fald super lækre og testet af mange gange herhjemme. Så de kan varmt anbefales. God fornøjelse! Kh Sara

    SvarSlet