fredag den 15. marts 2013

Italienske landstykker med fuldkorn.

Foto: Sara. B. Clausen.
Dette er en let opskrift som ikke strækker sig over flere dage- men som alligevel giver dejlige smagfulde og luftige brød, der fungerer godt både om morgenen ellers som tilbehør til mad.
Hemmeligheden er i melet som skal være god Italiensk tipo 00 mel med højt proteinindhold og kombinationen af fuldkornshvedemel og hvidt hvedemel. Desuden en omhyggelig æltning af dejen.

Foto: Sara. B. Clausen.

Ingredienser ca. 10 stk:
( pænt store)

3 dl. lunken vand
1 tsk. sukker
1½ tsk. salt
50 g. gær
4 spsk. jomfru olivenolie
400 g. italiensk hvedemel tipo 00
200 g. Italiensk fuldkornmel (begge typer fås fx. i Netto)

Foto: Sara. B. Clausen.


Rør gæren ud i den lune vand og tilsæt salt, sukker og olivenolie. Hvis du bruger røremaskine, så ælt først de 400 g. hvidt mel godt ind i dejen i ca. 5 min. Tilsæt herefter fuldkornshvedemel og ælt i yderligere 3 min. Evt. lidt på bordet også. 
Gør du det i hånden, så æltes melet i lidt af gangen til dejen til sidst er smidig og god at arbejde med. lad hæve til dobbelt størrelse ca. 1 time. Slå herefter dejen ned- form til en lang pølse, som trykkes lidt fladere og skære brød ud af ca. 5 cm. bredde. Sæt på en plade med bagepapir og lad hæve ca. 30-40 min. pensles med vand- evt. med nogle dråber olie i og drysses med lidt fuldkornshvedemel. bages ved 200 grader (varmluft) i ca. 15 min. til sprøde og gyldne. lad køle på rist.

Find mig også på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

2 kommentarer:

  1. Øj, de ser flotte og lækre ud!

    - Kit

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, de er også blevet rigtig gode - kan klar anbefales.
      Kh Sara

      Slet